Selasa, 16 September 2014

Abang Sayang Adik Manis - Bab 09

BERSUNGGUH aku ajak Meor balik. Tak nak la aku tidur dekat resort tu. Tak dapat aku bayangkan macam mana keadaan aku bila terpaksa berdua je dengan Meor. Akhirnya setelah puas aku buat sesi pujuk memujuk, Meor bawa juga aku balik. Tapi tak balik terus rumah aku. Meor bawa aku balik rumah dia. Yela dah kahwin kan! Takkan nak duduk bawak ketiak Najwa lagi.
“Kenapa tak tidur sana?” Itu soalan pertama yang keluar dari mulut Mama masa nampak aku dengan Meor masuk pintu rumah.
“Saja je.” Jawab Meor sambil salam tangan Mama dia. Aku pun ikut juga salam tangan Mama.
“Saja? Kamu berdua gaduh ke? Daria, Meor ada pukul kamu ke? Marah kamu?”
Bertalu-talu soalan yang keluar dari mulut Mama sambil belek muka dan tangan aku. Aku pulak tak tahu nak jawab apa. Yela, tak sangka pulak Mama boleh fikir sampai ke situ. Kalau tahu macam ni, baik aku fikir alasan siap-siap tadi.
“Mama.. Inikan isteri abang. Takkan la abang nak pukul dia pulak. Tak ada gaduh-gaduhnya pun.”
“Habis tu? Kenapa balik ni?”
“Qaseh tak nak tidur sana. Dia takut ada raksasa makan dia kut..”
Mata Meor pandang aku dengan penuh makna. Raksasa? Bila masa pulak aku cakap aku tak nak tidur sana sebab ada raksasa.
“Bukan mama.. Saya cuma nak merasa tidur sini. Ada keluarga ramai-ramai. Dah lama tak merasa suasana keluarga macam ni. Maaf la sebab kami balik tiba-tiba ni, tak bagi tahu..”Cepat aku betulkan semula kenyataan Meor. Suka suki dia je reka alasan macam tu. Ingat mama tu budak sekolah rendah ke nak percaya.
“Alahai..menantu mama ni.. Boleh sayang, rumah ni rumah kamu juga. Dah, tak payah nak minta maaf sangat. Mama ingatkan apa la tadi.. Kalau meor pukul, marah kamu. Cakap dekat mama, senang mama nak basuh dia dengan clorox..”
Aku tergelak bila tengok muka cemberut Meor. Wah! Nampaknya Mama Meor ni betul-betul sporting. Lega sangat hati aku. Yela, Meor anak lelaki dia seorang je. Mestilah dia harapkan perempuan yang bagus-bagus untuk Meor. Tapi aku? Apa pun tak ada..
“Abang sayang la isteri abang. Jangankan nak marah, pukul. Nak jentik pun abang tak sanggup tau. Kalau ada nyamuk pun abang akan halau je. Syuhh syuhh jangan gigit isteri aku. Pergi hisap darah Kak Ngah. Darah dia sedap rasa cheese kek.”
Bengong punya Meor. Boleh dia loyar buruk macam tu dengan Mama. Siap gunakan nama Kak Ngah lagi. Kak Ngah ataupun nama sebenar dia Mya Fahana memang debab sikit. Menurut kata Meor, Kak Ngah paling suka makan cheese kek. Sebab tu badan dia pun kembang macam cheese. Memandai dia je!
“Ha iyela tu. Pandailah kamu. Mama pegang kata-kata kamu tu. Kalau kamu berani naik tangan dengan Daria, memang mama saman kamu!”
“Erkk! Sayang menantu nampak..”
“Mestilah..” Jawab Mama sambil pimpin tangan aku pergi dapur.
Segala beg yang ada Mama kata tinggalkan je biar Meor yang angkat. Brutal juga Mama ni. Nampak je anggun bergaya. Tapi siap nak saman menyaman lagi.. Hehe..tapi aku tahu. Mama pun mesti loyar buruk juga. Mak dengan anak sama je..
“Kak De!”
Dengar je suara tu aku dah tahu milik siapa. Siapa lagi kalau bukan adik bongsu Meor. Mya Fatini, umur baru 20 tahun. Beza dua tahun je muda dari aku. Habis segala ceruk muka aku dia cium. Hiss memang spesies manja betul budak seorang ni.
“Hai Tini..”
Kak De memang panggilan Tini untuk aku. Meor pernah cakap panggilan dia dekat rumah, Abang De. De adalah merujuk kepada pangkat untuk anak nombor tiga bagi orang pahang katanya. Mama berasal dari Kuantan. Jadi pangkat pun ikut belah sana. Ini baru pertama kali aku dengar, selalunya kalau anak nombor tiga ni pangkatnya uda. Tapi keluarga Meor ni menggunakan De.
“Kak De dengan abang bukan tidur resort ke malam ni?” Soal Tini sambil ambil tempat duduk sebelah aku.
“Tak.. Baik tidur sini, ramai orang. Tidur resort tu Kak De dengan abang je berdua. Bukannya best..” Jawab aku ramah.
“Eh! Berdua la best.. Nama pun first night..” Bisik Tini dekat telinga aku. Merah muka aku jadinya.
Pukkk! Tiba-tiba kepala Tini kena sekeh. Tengok-tengok Meor dah berdiri tegak belakang kami. Bila pulak dia ni munculnya?
“Abang De!! Sakittttt...” Jerit Tini sambil gosok-gosok kepala dia. Kesian Tini, mesti sakit. Tapi rasanya tadi tak ada pun Meor sekeh kuat sangat.
“Cakap lagi benda macam tu. Kak De awak ni otak dia suci murni tahu tak.. Jangan nak cemarkan dengan gejala jerebu awak tu.”
Omel Meor sambil turut gosok kepala Tini. Tahu juga dia sayang dekat adik dia ni.
“Eleh..abang de tu lagi la jerebunya..”
“Abang De tak apa. Abang de lelaki..”
“Tini pun tak apa. Tini dah 20 tahun okey..dah cukup umur..”
“21 tahun baru cukup umur.”
“Eleh..abang de tu kalau.”
“Tini....”
Tak sempat habis ayat Tini bila Mama tiba-tiba muncul.
“Cuba la kalau dengan abang tu jangan asyik nak melawan..” Tegur Mama lembut.
“Baik mama..” Tini tayang sengih.
“Entahnya. Tak bagi duit belanja baru tahu.” Meor main ugut-ugut pula.
“Mana boleh! Kan dah janji.”
“Ah! Tak kira la, siapa suruh melawan..”
“Mama..” Tini pandang Mama. Minta sokongan.
“Abang..cuba la kalau dengan adik tu jangan asyik nak mengusik je..”
Aku gelak. Ayat Mama lebih kurang je macam tadi. Cuma tukar ayat tu sikit je. Nampak gayanya memang Mama jenis tak berat sebelah.
“Usik mengusikkan membawa bahagia..” Jawab Meor sambil capai kuih karipap atas meja.
Aku tolong tuangkan air nescafe dalam gelas dan hulur pada Meor. Takkan la aku nak duduk goyang kaki je. Dah la tadi masuk je dapur minum petang memang semuanya dah siap.
“Abang de tak minum air nescafe la kak de..” Tegur Tini dengan mulut yang penuh dengan kuih karipap.
“Ha? Betul ke awak?” Soal aku sambil pandang Meor.
Meor angguk sekali. Aku pandang pula Mama minta kepastian. Manalah tahu kut dua beradik ni nak mainkan aku. Yela,dua-duanya otak tiga suku.
“Daria buatkan Meor kopi. Meor memang tak boleh minun nescafe, nanti dia sakit kepala..”
Oh! Jadi betullah memang Meor tak minum nescafe. Manalah aku tahu, aku pun baru kenal Meor tak sampai pun dua minggu. Mesti Mama pelik ni, aku sebagai isteri pun tak tahu apa yang suami boleh makan dan tak boleh makan. Nampaknya lepas ni aku kena belajar banyak perkara lagi mengenai Meor.
“Bila start kerja?” Soal Mama masa aku tengah bancuh kopi dekat kabinet. Tanya Meor kut, yela sebab kalau Tini macam tak logik pula. Tini kan belajar lagi.
“Esok dah start..”
“Ha? Cepatnya.. Tak nak honeymoon dulu ke?”
Soalan Mama buat bulu roma aku meremang. Perlu ke bulan madu? Tak perlulah...tak ada bulan madu lagi aku suka. Kahwinnya tiga bulan je,tak payah nak bulan madu sangat la. Membazir je.
“Terpaksa mama.. Collection summer dah nak start. Banyak benda nak kena buat final checking..”
“Adib kan ada..”
“Takkan nak harap Adib je semua. Gugur rambut budak tu nanti..”
“Alahai..kesian Daria.. Baru kahwin dah nak kena tinggal..”
“Tinggal apanya mama ni. Abang pergi kerja la.”
“Tinggal la tu. Tinggal dekat rumah.”
Perbualan mereka terhenti bila aku datang sambil hulur secawan kopi pada Meor. Meor sambut dengan senyuman. Dalam hati aku tertanya-tanya juga. Meor kerja apa sebenarnya? Tak apalah nanti aku boleh tanya dia sendiri.
“Daria kerja apa?” Soalan Mama buat aku rasa serba salah nak jawab.
“Err kerja biasa-biasa je mama. Kerja dekat kedai bunga je..sementara tunggu dapat kerja lain.”
“Tak apalah, asalkan kerja. Tak lah nanti bosan duduk dekat rumah. Meor ni nak harapkan dia, sibuknya memanjang.
Aku senyum puas. Setuju dengan Mama. Apapun aku tak boleh berhenti kerja. Sebab aku bukannya lama sangat nak kahwin dengan Meor. Aku kena ada juga duit sendiri, nanti apa-apa jadi senang.
“Qaseh dah berhenti la mama..”
Kata-kata Meor buat aku melopong. Bilanya aku berhenti? Aku rasa aku belum hilang ingatan lagi. Dan seingat aku,aku memang tak ada cakap pun lagi dekat Mr.yap yang aku nak berhenti kerja. Aku cuma cakap nak cuti kahwin je sminggu.
“Belum la awak.. Saya tak berhenti pun lagi.”
“Dah. Saya yang cakap dekat Mr.Yap.”
“Huh? Bila?”
“Sehari sebelum kita nikah..”
“La tapi kenapa?”
“Sebab saya nak awak berhenti la.. Duduk je rumah, saya mampu lagi tanggung awak.”
“Tapi awak..” Muka Meor aku pandang. Mintak sangat supaya dia faham aku. Kalau dah dia kata nak aku berhenti,maknanya memang aku kena ikut la arahan dia. Dia kan suami, nanti kalau aku ingkar kira berdosa la pulak an. Masalahnya sekarang aku tak boleh berhenti.
“Sudah.. Pening mama dengan kamu berdua ni. Dah la berwak-wak.. Tak ada panggilan lain ke? Tak apa Daria. Kalau dah suami kata macam tu, kita sebagai isteri kena ikut. Lagipun meor mesti lagi tahu apa yang terbaik untuk kamu.”
Aku ketap bibir. Angguk dalam paksaan. Hidung dah mula rasa panas. Hati dah sebu. Tahu sangat, ini tandanya sekejap lagi hujan nak turun. Sedihnya. Nanti kalau aku dah cerai dengan Meor. Mana aku nak cekau duit mulakan hidup baru.? Nak harap Zakuan belum tentu dia mampu tanggung hidup aku.
“Kak De ni..buat apa la nak susah-susah kerja. Duduk je rumah, habiskan duit abang de ni. Shopping je banyak-banyak. Tini boleh temankan. No hal punya!”
Habiskan duit Meor. Tapi masalahnya aku bukan jenis perempuan macam tu. Aku masih sedar siapa diri aku ni. Aku bukannya jenis yang senang hati nak menumpang atas kesenangan orang lain.
“Duit abang de untuk kak de je. Tak ada space pun untuk awak ye.”
“Kedekut!” Tini jelir lidah pada Meor. Kuat betul Meor ni mengusik.
“Mama..mana orang lain?” Soal aku cuba membawa keluar topik tersebut. Tak apalah, lepas ni aku akan cuba bincang dengan Meor.
“Papa tadi kata nak solat. Sekejap lagi turun la tu. Kak long pergi klinik, bawa si kecik tu demam. Kak ngah pulak pergi mana entah dengan suami dia. Dua orang tu memang, pantang ada masa cuti. Habis jalan diukurnya..”
Kak long ataupun nama dia Mya Fatima. Dah kahwin dengan seorang ahli perniagaan juga. Dah ada dua orang anak. Kak Ngah pula, walaupun dah hampir dua tahun kahwin masih tak ada rezeki nak ada anak. Suami Kak Ngah ni cikgu sekolah. Jadi disebabkan mereka hidup berdua je, memang berjalan aje la kerjanya.
“Taqif demam ke mama?” Soal Meor.
“Demam. Itu yang dekat majlis pagi tadi asyik meragam je..”
“Alahai kesian dia.. Zarith ikut sekali ke?”
“Ikut la.. Kak long nak ambik ubat zarith tu sekali. Bukannya kamu tak tahu zarith tu, kalau adik dia tu demam. Nanti dengan dia-dia pun demam. Memang pening la kepala kak long kamu tu nanti..”
Zarith ataupun Ahmad Zarith Adha anak saudara Meor yang sulung. Umur empat tahun, tapi mulutnya bukan main petah.
“Mama, kak ngah dengan abang ngah pergi mana?”
“Manalah mama tahu. Dia cuma cakap nak keluar je..”
“Alaa..orang nak ikut. Kenapa kak ngah tak cakap pun dekat tini..”
“Berjalan je kerjanya. Anak dara duduk rumah je la..”
Mama pukul lembut bahu Tini. Tini merengek sakit, lepas tu peluk bahu Mama. Manjanya ya ampun! Yela..umur Tini dengan Meor beza lapan tahun. Jauh sangat, patutlah Tini manja semacam.
“Daria? Penat ye?”
“Eh tak adalah mama..” Geleng aku menafikan.
Memang la badan aku ni rasa penat sikit, sebab hari ni seharian majlis. Patutlah Meor suruh aku cukup tenaga hari tu. Rupanya memang penat. Tapi otak aku ni lagilah penat. Penat fikir macam mana kehidupan aku lepas ni. Bila duduk satu meja dengan keluarga ni, hati aku dah mula jatuh sayang pada mereka semua. Macam mana penerimaan mereka semua bila tahu aku dengan Meor bercerai nanti. Mesti aku akan buat Mama dengan Papa sedih.
“Tidur sini atau balik rumah kamu?”
“Tidur sini mama.. Qaseh nak tidur sini kan?”
“Ha ah..” Aku angguk je pertanyaan Meor. Yela, mestilah tidur sini an. Habis tu nak tidur mana lagi. Takkan la aku nak bawa Meor tidur rumah sewa aku pulak.
“Duduk la sini lama sikit..”
“No mama.. Tahukan sebabnya..”
“Hiss..iyela..”
Meor gelak. Aku senyum je bila Mama tarik muncung itik. Padahal apa pun aku tak faham apa yang dua beranak ni borakkan.
“Pergi naik atas la Daria. Mama tahu kamu penat..”
“Tak apa mama.. Tak penat pun.”
“Pergi..rehat dulu. Abang, bawa Daria naik.”
“Ermm okey mama..” Meor bangun. Akur dengan arahan mama. Kopi diteguk sehingga habis.
“Jom Qaseh..”
Kelam kabut aku bangun bila Meor tarik tangan aku. Teruk betul Meor ni. Tak perlu la nak tarik-tarik. Pandai je aku bangun sendiri..
“Mama..naik dulu ye..” Pinta aku.
Mama angguk dengan senyuman manisnya. Aku pandang pula Tini pula yang dah tersengih macam kerang busuk..
“Kak de, pasang perisai kuat sikit tau. Abang tu ganas..”
Jerit Tini dari dapur. Lepas tu aku dengar macam Mama membebel. Tapi Tini galak ketawa. Perisai apanya la adik ipar aku ni. Macam-macam. Ke rumah mertua aku ni ada kem tentera, sampai nak berperisai bagai.
Selesai mandi, terkebil-kebil aku duduk depan pintu bilik air. Mata dah mengantuk. Tapi tak tahu kemana hala tuju aku nak pergi. Boleh ke aku tidur atas katil besar tu? Cantik sangat...takut pulak aku nak baring.
“Ha tu dah kenapa buat kawad kaki depan pintu bilik air pulak?”
Nasib baik tak gugur jantung aku. Meor tiba-tiba muncul dari muka pintu bilik. Mungkin dari bawah kut, tadi masa aku naik. Meor masih rancak berborak dengan Papa. Aku pulak mintak izin nak naik sebab mata aku memang dah mengantuk sangat.
“Gantuk..” Jawab aku sambil perhatikan Meor yang bergerak ke almari pakaian. Sehelai pagoda putih dia keluarkan.
“Mengantuk tidur la.. Yang berdiri situ bukannya dapat apa jugak. Ke awak memang jenis tidur berdiri?”
Mata aku larikan ke tengah katil bila tengok Meor selamba tukar baju depan aku. Memang spesies tak malu betul dia ni. Aku tadi nak buka tudung depan dia pun fikir ratus kali. Tapi bila Meor keluarkan arahan,baru aku berani buka. Meor kata, takkan la aku nak mandi pun pakai tudung kut. Tak perlu bertutup sangat depan suami sendiri.
“Boleh ke saya tidur atas katil awak tu?” Soal aku sambil juih bibir pada katil bercadar bintang-bintang warna biru pekat.
“Laa... Dah namanya pun katil. Memang tempat tidur pun. Mestilah boleh..”
Lebar senyuman aku bila dengar jawapan Meor. Cepat je kaki aku melangkah ke arah katil. Tak tunggu lama aku terus baring, siap tarik selimut lagi. Dengan badan penat, mata mengantuk. Memang nikmat betul bila dapat baring. Lebih lagi atas katil yang selesa macam ni. Suruh aku tidur dua hari tak bangun-bangun pun aku sanggup.
“Amboi dia, tak menyabarnya..”
“Gantuk la awak..”
“Tapi sebelum tidur, saya ada benda nak cakap ni..”
Terasa tilam sebelah aku macam senget sikit. Mesti Meor dah naik atas katil.
“Hmm..apa..” Soal aku dengan mata yang masih terpejam.
“Pandang saya..”
Terasa bahu aku dipusingkan. Dengan malas aku ikut menghadap ke arah Meor yang bersandar di kepala katil. Dah siap bertukar pakaian. Santai dengan baju pagoda dan seluar tidur cotton.
“Apa..” Soal aku sambil menahan mata yang semakin memberat.
“Qaseh..”
“Ye..”
“Kita tukar panggilan kita ek. Tadi mama dah tegur.. Papa pun ada tegur tadi, dia kata tak elok suami isteri menggunakan panggillan yang tak ada  istimewanya. Tak ada beza antara suami isteri atau kawan. Suami isteri kena ada nama panggilan, baru la hubungan tu tambah erat..”
Aku donggakan sedikit kepala. Mencari wajah Meor. Faham dengan maksud Meor. Ikutkan aku pun segan juga bila Mama tegur macam tu petang tadi. Dan aku tak sangka pulak yang Papa pun akan tegur Meor. Mama dengan Papa orang tua,mestilah mereka lagi tahu.
“Habis tu macam mana..”
“Kita tukar la..”
“Nak panggil apa? Laksamana?”
Meor tarik hidung aku. Aku tergelak sambil mengelak. Hilang mengantuk aku kalau macam ni.
“Awak panggil saya abang eh..”
“Abang? La..tini pun panggil awak abang..”
“Tini panggil abang de, kan beza tu..” Meor gosok-gosok belakang leher dia.
Aku betulkan selimut. Berfikir-fikir tentang nama panggilan baru tersebut.
“Ermm.. Okey.. Abang eh?” Aku angkat kening pada Meor. Abang, memang aku rasa panggilan tu la yang paling sesuai. Takkan la aku nak panggil Meor dengan panggilan ayang pulak. Kembang tekak aku.
“Yup..”
“Ha set! Okey, done..” Terus aku pusing semula nak sambung tidur. Bukan susah pun nak deal dengan Meor.
“Eh..nanti la dulu..”
Tak jadi aku nak sambung tidur. Laa..apa lagilah laki aku ni. Tadi tengok dari gaya senyuman macam dah setuju je.
“Kenapa? Tak setuju ke?”
“Bukan.. Yang saya dah. Habis tu awak?”
“Err..saya ek.. Emm..”
“Saya panggil Qaseh boleh?”
“Qaseh? Kenapa Qaseh?”
“Sebab saya suka..”
Qaseh.. Memang dari awal pertemuan kami pun Meor memang dah panggil aku Qaseh. Jarang sangat orang panggil aku dengan panggilan tu. Hanya arwah mak je yang selalu panggil aku macam tu. Memang dah lama aku nak tanya Meor kenapa dia suka panggil aku macam tu..tapi asyik bertangguh je. Dan hari ni Meor cakap sebab dia suka. Aku pula? Aku lagilah suka..hehehe..
“Okey. Boleh.. Qaseh ek..”
“Tapi memang saya seorang je kan yang panggil awak dengan panggilan tu?”
“Awak je.. Yang lain panggil daria..”
Meor senyum lebar. Tiba-tiba tangan dia pegang kepala aku. Gosok-gosok lembut. Mata dia memandang wajah aku dengan penuh kasih sayang. Masa ni baru aku teringat, yang lelaki sebelah aku ni adalah suami aku. Dan teringat balik kata-kata Tini tadi, pasal malam pertama. Adakah ini bermakna..
“Jom la tidur..”
Cepat aku tarik selimut. Tapi belum sempat aku nak pusing belakang. Meor tarik kepala aku.
“Tidur boleh, tapi jangan membelakangkan suami..”
Oh itu..aku ingatkan apalah tadi. Cuak juga aku. Janganlah Meor mintak yang bukan-bukan. Aku macam tak sedia lagi..walaupun aku tahu itu adalah hak Meor. Dan itu tanggungjawab aku.
“Maaf.. Awak tidur la..”
Meor tak bergerak. Kaku pandang almari baju. Pekak ke apa dia ni. Menarik sangat ke almari tu.
“Awak.. Tidur la..” Suruh aku lagi. Tak reti mengantuk ke dia ni. Makan pil kuda apa ke sampai boleh banyak sangat tenaga.
“Siapa awak?”
Okey! Baru aku faham..
“Abang.. Abang tidur la.. Mesti abang..”
Mesti Abang penat.. Ayat tu aku sambung dalam hati je. Sebab aku tak sempat nak cakap habis lagi Meor dah sepantas kilat baring. Siap tarik dan masuk dalam selimut yang sama dengan aku lagi. Mengada betul..
“Qaseh pun tidur la..” Meor bersuara sambil capai alat kawalan jauh.
Lampu tiba-tiba terpadam. Amboi..canggih betul. Kalau rumah sewa aku dulu,mesti nak kena bangun pergi dekat suis. Lepas tu mula la teraba-raba jalan dalam gelap cari katil.
“Okey abang..” Aku terus pejam mata.
“Qaseh..”
“Hmm..”
Senyap. Meor tak jawab apa-apa. Baru nak buka mata aku terasa ada tangan yang peluk pinggang aku. Kepala aku ditarik naik ke atas lengan Meor. Berdiri segala bulu roma aku. Kecut segala urat darah aku. Gila betul! Aku mana pernah duduk serapat ini dengan lelaki. Ikutkan hati nak je aku tendang Meor ke luar tingkap. Nasib aku waras lagi,fikir yang Meor ni suami aku. Nanti tak pasal masuk surat khabar esok, Isteri Raksasa!.
“Qaseh..”
“Ye..” Jawab aku dengan suara yang hampir tak keluar. Ini dah kenapa pula dengan Meor ni. Main seru-seru nama aku pulak.
Suasana sepi di antara kami. Meor langsung tak cakap apa-apa. Aku tunggu la juga apa yang dia nak cakap. Ke dia dah tidur? Aku ni juga yang mata terbeliak. Bau haruman dari badan Meor menerobos masuk dalam lubang hidung aku. Bau haruman yang sama setiap kali aku dekat dengan dia.
“Abang.. Tidur ke? Senyap je..” Pelukan tangan Meor aku cuba leraikan dari pinggang.
“Belum.. Sekejap la.. Five minutes please..”
Makin kemas Meor peluk aku. Sesekali terasa ubun-ubun aku Meor cium. Aku cuba juga jeling nak pandang muka Meor, tapi kepala aku dah kena kunci dekat dada dia. Memang tak ada ruang langsung.
“Abang tahu.. Abang tahu abang jahat sebab paksa Qaseh terima abang.” Suara Meor berubah sayu.
Aku kuatkan hati. Jangan la ada adegan air mata malam ni. Aku ni bukannya boleh, cepat sangat rasa bersalah.
“Abang, jangan la cakap macam tu...”
“Qaseh sayang dia lagi?”
“Siapa?”
“Zakuan Amin..”
Aku hela nafas panjang bila dengar nama tu. Apa yang Meor tahu? Dan setakat mana Meor tahu pasal aku dengan Zakuan. Adakah niat hati aku ni pun Meor tahu juga.
“Abang suami qaseh.. Walau siapa pun dia dengan Qaseh dulu. Itu masa lampau Qaseh. Sekarang suami Qaseh adalah abang, Meor Baihaqie..”
“Abang harap Qaseh dapat buka pintu hati qaseh untuk abang. Abang tak nak cemarkan hubungan suci kita ni dengan niat yang tak elok. Kalau betul Qaseh terpaksa kahwin dengan abang. Jujur.. Abang nak tahu..”
“Abang..”
Aku jarakkan sedikit tubuh kamu supaya aku boleh nampak wajah Meor. Tangan Meor dipinggang aku, aku pegang.
“Qaseh ikhlas.. Tak ada paksaan langsung. Dalam hati Qaseh sekarang, cuma ada suami Qaseh..”
Jujur atau tak. Aku pun tak tahu apa yang aku cakap. Sebab aku sendiri pun tak pasti dengan hati aku sekarang. Tapi untuk melukakan hati suami aku sendiri, aku memang tak sanggup. Walaupun baru dua hari bergelar isteri kepada Meor. Tapi dalam hati aku dah wujud perasaan senang dengan kehadiran Meor dalam hidup aku.
“Tapi abang tahu. Mesti Qaseh sangat sayangkan dia. Qaseh tahu tak, ini adalah satu pengorbanan terbesar yang Qaseh buat sebagai seorang perempuan. Menjadi isteri kepada seseorang yang lansgung Qaseh tak sayang.”
Sebak hati aku. Meor terlalu memahami diri aku. Sedangkan Zakuan yang dah bertahun dengan aku pun langsung tak faham hati aku. Langsung tak kisah pasal masa depan aku. Semua benda dia ambik mudah.
“Tapi abang pun buat satu pengorbanan yang besar juga. Abang sanggup bayarkan hutang Qaseh dan kahwin dengan Qaseh, perempuan yang abang tak kenal. Sanggup masuk meminang Qaseh walaupun Qaseh langsung tak layak.”
“Hmm.. Tapi abang bersyukur sebab dapat jadikan Qaseh isteri abang.”
“Kenapa? Kenapa Qaseh..”
“Sebab abang nak dengan Qaseh la..”
Pulak! Tak pernah dia ni nak jawab betul-betul. Sebelum ni jumpa tak, kenal pun tak. Takkan la tiba-tiba suka. Suka sebab dia dah keluarkan duit sebanyak itu agaknya.
“Peliknya. Eh tapi Qaseh pelik ni.. Betul ke abang ni kawan Haziq?”
“Pelik? Apa yang peliknya?
 “Pelik la. Takkan la abang kawan dengan orang tua..”
“Orang tua mana pulak Qaseh ni?”
Terjungkit kening Meor pandang aku. Aku lagilah, bukan setakat terjungkit kening. Dengan hidung-hidung aku sekali berkerut. Dah kenapa pula Meor ni? Kenapa pulak tak faham sangat?
“Bos Hotel Plaza Inn itulah, Haziq.”
“Amboi suka hati dia je cakap orang tu tua.” Meor tolak perlahan dahi aku dengan jari telunjuk.
“Salah?”
“Yela! Dia tu muda lagilah.. Baru 34. Lelaki kalau umur 45 ke atas barulah layak dipanggil tua. Suka hati Qaseh je nak tuakan orang..”
Mengekek Meor gelak. Aku pulak terkonyong-konyong menahan malu. Tapi bila tengok Meor seronok gelak, aku pun join sekalilah. Bodohnya la aku ni, suka hati je nak menilai umur orang. Kenapa la dari awal aku tak tanya pada Mr.Yap.  Tak sangka pulak aku bos Hotel Plaza Inn tu muda sangat.
“Mana la Qaseh tahu. Sebab selalunya kalau dipanggil bos ni, mesti orang tua punya. Orang tua yang beruban dan berperut buncit. Gigi tak ada.. Haa..itulah yang Qaseh bayang.”
“Sebab tu la orang cakap, jangan menilai orang sesuka hati kita. Bos tak semestinya tua. Ada juga yang handsome macam abang ni..”
Eh! Pulak! Tak pasal je Meor ni nak mengangkat diri. Macamlah dia tu pun bos.
“Gila ah. Tak malunya abang ni. Tak pasal je nak menyelit puji diri sendiri..”
“Kenyataan..”
Aku buat muka nak termuntah. Saja je tak nak mengaku. Walaupun hakikatnya masa jumpa kali pertama dulu pun aku memang dah mengaku yang Meor ni memang lelaki kategori kacak. Tapi aku tak nak terus terang je,nanti makin perasan pulak laki aku ni.
“Baik betul Haziq tu ye.. Carikan kawan sendiri isteri.”
“Cakap macam abang ni tak laku je sampai kawan nak kena carikan abang isteri.”
“La salah lagi ke? Bukan itu ke kenyataannya?”
“Salah la!”
“Okey. So the truth is?” Cewahh! Speaking London pulak aku.
“The truth is secret..” Meor buat muka selamba. Betulkan bantal. Betulkan kepala aku atas lengan dia. Betulkan selimut kami. Tarik semula pinggang aku supaya dekat dengan dia.
“Mana aci!”
“Aci dekat kedai jual kelapa hujung simpang sana.”
“Eeii.. Mengada..” Aku cubit lengan dia.
“Tak ada nak eeii.. Aaaa.. Ooo. Tidur. Esok abang kerja..”
Jam atas meja lampu tidur belakang Meor aku pandang. Dah lewat, pukul 11.30 malam. Kesian Meor, esok dah la kerja. Penat hari ni pun tak hilang lagi..
“Okey.. Jom..” Aku turut pejam mata. Tapi elok je aku rasa selesa, nak layan mata. Terasa dahi aku hangat. Meor cium aku!
“Abang sayang Qaseh...” Ucap Meor masa pandangan mata kami berlaga.
 Aku pulak dah tak tahu nak kata apa. Meor ni memang tau, suka buat mata aku ni segar bugar. Suka buat hati aku ni tumbuh bunga-bunga sakura.
“Terima kasih..”

Hanya itu yang mampu aku jawab. Senyuman aku ukirkan buat Meor sebelum aku sendiri rapatkan tubuh kami. Selesa dan tenang sangat. Dan buat pertama kalinya, aku rasa ada lelaki yang sangat memahami aku. Ada lelaki yang mampu membahagiakan aku seperti arwah mak selalu buat. Dan yang paling penting yang buat aku tabik hormat pada Meor adalah,dia langsung tak sebut pasal tangungjawab batin. Dan dia juga langsung tak ada buat aku rasa tak selesa walaupun sekarang aku kemas berada di dalam pelukan dia. Mungkin sebab dia tersangat memahami aku. Memahami siapa Qaseh Daria.. Kini aku langsung tak risau soal yang satu tu..sebab aku tahu Meor bukan jenis mementingkan semua tu.

1 ulasan: