Selasa, 16 September 2014

Abang Sayang Adik Manis - Bab 06

NAJWA berdiri tegak di depan aku sambil bercekak pinggang. Terkelip-kelip mata Najwa memandang aku.
“Kahwin?!!” Soal Najwa tiba-tiba.
Bergegar otak aku dengar suara Najwa. Nasib baik aku memang dah sedia awal-awal. Tahu sangat, memang gerenti Najwa akan terkejut punya. Yela, tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba aku nak kahwin. Jangankan Najwa, jiran sebelah rumah aku yang jarang ambik tahu pasal kami tu pun mesti terkejut kalau tahu aku nak kahwin.
“Ye kahwin.. Atau kau nak aku cakap bahasa orang putih. Married!”
“Aku tahu la ngok. Tak payah kau nak orang putih sangat.”
“Dah tu. Yang kau beria nak jerit-jerit tu apahal?”
Pap! Najwa ketuk kepala aku sekali.
“Mahu aku tak jerit. Kau cakap kau nak kahwin tahu tak. Bukannya kau cakap kau nak pergi karaoke. Mestilah aku terkejut. Kau ni dah sawan nak kahwin ke? Tiba-tiba je..”
Aku gelak tengok muka Najwa. Serius lawak, sampai berkerut-kerut hidung dia. Mesti dia ingat aku tipu ni, tak pun dia ingat aku april fool kan dia.
“Betul la wahai Najwa Musfiera. Aku nak kahwin. Tak ada sawan-sawan pun. Dah sampai jodoh aku, nak buat macam mana.. Kahwin aje la.”
“Senang je kau cakap kan! Sepatut Zakuan tu kena datang jumpa aku tau. Mintak restu aku ni. Sebab kau pun ada aku je, .kiranya aku ni mak kau la..”
“Tak payah nak restu sangat la..”
“Kalau aku tak restu juga macam mana? Kau ni serius ke dengan Zakuan tu? Habis fikir dah?”
“Aku tahu, kalau dengan Zakuan mesti kau tak restu punya. Sebab tu la aku nak kahwin dengan orang lain.”
Hiss Najwa ni! Kalau pasal Zakuan, selagi boleh dia nak buat rusuhan boikot.
“Orang lain? Siapa pulaknya..”
“Orang yang datang semalam tu..” Jawab aku sambil membayangkan muka Meor.
 Teringat masa dia nak hantar aku balik semalam. Dia siap belikan aku vitamin apa entah. Dia kata, dia tak nak nanti pengantin dia pengsan masa hari bersanding. Tenaga kena cukup. Apa dia ingat aku nak kena bersanding dengan dia dari pagi sampai malam ke? Ingat aku ni lembik sangat agaknya. Sha tu yela lembik!
“Orang mana pulak kau ni..”
“Eii kau ni. Itu yang datang ambik aku semalam tu.”
“Huh! Mamat Mitsubishi tu ke?”
“Yela, kau ada nampak lelaki lain naik kereta kuda ke datang ambik aku semalam..” Jawab aku geram. Kenapa la Najwa ni bodoh sangat hari ini. Takkan la terkejut aku nak kahwin sampai otak pun bergegar sama.
“Kau biar betul Ria.. Mana pulak kau kenal dia ni? Bukan ke selama ni kau dengan Zakuan. Ini bila masa pula dengan mamat tu?”
“Jodoh, nak buat macam mana..” Jawab aku mudah. Jawab panjang-panjang nanti bukannya Najwa faham juga.
“Ahhh! Aku suka kut kau dengan mamat tu!! Aku setuju!”
Bergegar lagi sekali gegendang telinga aku. Ini dah kenapa pula Najwa ni suka sangat main test vokal hari ini. Sikit-sikit nak jerit. Kalau tak jerit tak boleh ke?
“Yang kau over sangat ni kenapa?”
“Aku ingat tadi dengan Zakuan. Tapi kalau dengan mamat semalam tu. Aku setuju dua ratus peratus. Pandangan pertama pun aku memang dah berkenan dengan dia..”
Naik juling mata aku tengok muka gedik Najwa. Tadi bukan main lagi gayanya nak membantah. Sekarang dah berubah watak pula. Gedik betul!
“Bilanya kau jumpa dia?” Soal aku pelik. Takkan lah setakat tengok kereta pun dah berkenan.
“Semalam! Dia terpacak depan pintu rumah kita ni ha, cakap nak jumpa kau. Memang aku dah tengok la pun, dari atas sampai bawah. Itu yang aku pelik sangat bila kau kata kawan kau. Setahu aku, kau mana ada kawan kacak macam tu. Sebabnya taste kau teruk. Zakuan yang muka macam lipas tu pun kau kata handsome..”
Oh maknanya semalam Meor memang dah turun jumpa dengan Najwa la. Cuma masa aku keluar tu agaknya Meor dah masuk dalam kereta. Patutlah semalam Najwa tayang muka pelik sangat.
“Kau ingat aku ni tak layak dapat lelaki kacak ke?” Aku kecilkan mata.
“Layak.. Kalau tak layak tak adalah mamat semalam tu nak kahwin dengan kau kan.”
Aku tayang muka berlagak bila Najwa cakap macam tu. Tahu pun!
“Kau rasa dia okey tak?”
“La! Kau nak kahwin dengan dia, tapi boleh tanya aku okey ke tak? Kau ni main tangkap muat je ke?”
“Err..tak la.. Saja. Nervous!”
Cepat je aku cipta alasan. Tak nak la Najwa tahu cerita sebenar. Nanti mesti dia menjerit marahkan aku sebab tak cerita hal yang sebenar pada dia. Lepas tu dia akan tubuhkan satu kumpulan gerakan kutipan derma. Tak nak aku! Jadi biarlah aku simpan je apa yang dah jadi. Lagipun tak lama, tiga bulan je. Nanti aku fikir la caranya nak cerai dengan dia. Aku dengan Zakuan saling sayang menyayangi. Mestilah aku nak kahwin dengan orang yang aku sayang. Lipas pun lipas la..janji hati aku suka. Najwa tu je yang tak reti menilai. Zakuan tu hati dia baik sebenarnya..
“Eh tu Zakuan kan?”
Aku kalih pandang ke luar. Nampak kereta Zakuan berhenti depan pagar. Panjang umur, baru sebut Zakuan dah muncul.
“Aku borak dengan dia jap eh..”
Tudung sarung atas kerusi aku capai sebelum melangkah keluar rumah. Mendekati Zakuan yang sudah duduk di atas bangku kayu yang sering menjadi tempat persinggahan Zakuan kalau datang. Nak bawak masuk rumah, memang aku tak pernah bagi.
“Mak Shimah macam mana?”  Soal aku sambil mengambil tempat duduk bertentangan dengan Zakuan.
“Emm..okey.. Pagi tadi dah keluar wad.”
“Maaf tak sempat lagi nak pergi tengok..”
“Tak apalah. Tahu awak sibuk uruskan hal kahwin awak tu.”
Aku senyum kelat bila Zakuan cakap macam tu. Aku curi pandang muka dia. Kut la dia kecewa ke aku nak kena kahwin dengan orang lain. Tapi aku tengok dia macam gembira je. Dia suka ke aku nak kahwin dengan orang lain?
“Saya pergi butik pengantin dengan dia semalam..”
“Oh yeah? Macam mana persiapan?”
“Okey.. Dia je yang banyak uruskan semua tu.”
“Baguslah. Saya harap semuanya akan berjalan lancar.”
Aku telan air liur yang terasa berpasir. Hati tiba-tiba rasa sebak. Kenapa Zakuan macam tak kisah langsung aku nak kena kahwin dengan orang lain. Siap tanya persiapan perkahwinan lagi. Dia tak takut ke nanti aku jatuh sayang pada suami aku sendiri. Ataupun nanti tiba-tiba aku mengandung ke. Hiss! Tak sanggup aku nak fikirkan kemungkinan yang akan jadi. Kalau dah kahwin, takkan la aku nak nafikan hak suami aku pulak. Aku tahu dosa pahala. Tak nak aku buat dosa free.
“Bakal suami saya tu muda lagi..” Saja aku bagi tahu. Nak tengok reaksi Zakuan.
“Muda macam mana tu?”
“Err..muda la lagi.. Mungkin dalam lingkungan 30 an..” Aku agak je. Sebab selama aku keluar dengan dia, tak ada pula aku nampak pula uban Meor.
“Oh muda lagi lah tu..”
Itu je? Alahai.. Tak nampak pun Zakuan cemburu. Dia ni tak sayang aku agaknya.
“Awak..”
“Hmm..”
“Betul kan kalau dia ceraikan saya nanti, awak akah kahwin dengan saya?”
“Macam yang dah kita rancangkan tu la..”
Zakuan jawab memang la mudah. Tapi yang nak kahwinnya aku. Bukan dia.
“Kalau dia tak nak ceraikan saya macam mana?” Rasanya dah banyak kali aku tanya soalan ni. Takut weh!
“Kita akan buat dia sampai tak suka dengan awak.”
Aku kerut kening. Buat sampai Meor tak suka pada aku? Macam mana tu..
“Boleh ke macam tu?”
“Boleh. Semua tu kita yang buat. Lagipun tak akan ada suami yang sanggup tengok isteri dia ada lelaki lain. Lama-kelamaan nanti mesti dia akan ceraikan awak juga.”
“Maksud awak.. Awak nak saya curang dengan suami saya?” Makin berkerut kening aku. Biar betul Zakuan ni.
“Suami sementara je kan. Tak payah nak setia sangat la. Lagipun awak kahwin sebab dia yang nak kan. Bukan awak rela.”
“Mana boleh!”
Zakuan panggung kepala. Pandang muka aku tak percaya. Pelik agaknya sebab aku tiba-tiba tinggi suara.
“Maksud saya mana boleh macam tu. Saya tahu lagi dosa pahala. Kalau saya buat macam tu, maknanya saya dah derhaka pada suami saya sendiri.” Cepat aku terangkan semula apa yang sebenarnya aku nak cakap.
Memang betul pun. Aku tak sanggup nak buat suami aku sendiri macam tu. Aku tak nak la aku akan tanggung dosa sebab dengar cakap Zakuan. Nanti dia akan jadi suami aku dan Zakuan langsung tak ada hak pada aku masa tu.
“Ria, awak bukan derhaka. Tapi itu saja alasan yang awak ada. Lagipun dah memang betul awak tak sayangkan suami awak tu nanti. Takkan la awak nak habiskan seumur hidup dengan dia pulak. Berterus terang tu kan lagi baik. Lagipun awak sendiri pun terpaksa kahwin dengan dia kan..”
Terkebil-kebil mata aku pandang Zakuan, kemudian beralih pula pada tangan sendiri. Kenapa aku rasa saat ini aku macam nampak sisi jahat Zakuan. Dia ingat aku ni patung Garfield ke? Boleh main bagi pada orang lepas tu ambik semula.
“Tapi saya rasa macam saya tak boleh.. Saya kesian..”
“Itulah awak, dari dulu sampai sekarang. Tak habis dengan perangai kesian awak tu. Ria, cuba la jadi keras sikit. Jangan la lembik sangat.”
Entah kenapa aku macam terasa hati bila Zakuan cakap macam tu. Selama ni dia memang tak boleh terima ke diri aku macam ni. Dah memang aku macam ni, jenis cepat sensetif. Bukan nak membangga diri, tapi hati aku ni memang jenis lembut. Kalau tak,tak adanya sekarang ni aku berada dalam situasi sekarang ni. Kena kahwin dengan lelaki aku tak kenal. Ini sebab aku kesian dekat lelaki tu la. Rasa terhutang budi.
“Dah memang saya macam ni..”
“Benda tu boleh diubah. Nak dengan tak nak je. Saya tak nak nanti isteri saya sikit-sikit nak buat drama air mata. Kuatkan sikit hati tu. Macam budak-budak..”
“Hmm..”
“Ha tu nak touching la tu..”
“Tak..” Jawab aku pendek. Kalau cakap lagi panjang, makin sebak pula hati aku ni. Baik aku senyap. Bukannya aku tak tahu, kalau aku menangis nanti Zakuan terus angkat punggung balik. Mana pernah dia nak pujuk aku.
“Awak kahwin dengan dia tiga bulan je. Dia nak sangat kahwin awak kan. Bagi tempoh tiga bulan je dekat dia. Lepas tu awak mintak cerai. Tapi sebelum tu kita tak payah jumpa. Saya tak nak nanti semuanya tak berjalan seperti yang kita dah rancangkan.”
“Huh? Maksudnya..”
“Ni dah kenapa lembab sangat pula hari ni? Maksud saya, ini last kita jumpa. Lepas ni, awak tumpukan pada hal nikah kahwin awak dan suami awak. Lepas tempoh tiga bulan saya akan datang tuntut balik janji awak. Ingat tak janji apa?”
“Ingat..”
“Apa?”
“Cerai dengan suami saya nanti, kahwin dengan awak..”
Zakuan senyum. Aku? Tak tahu kenapa aku rasa hari ni aku macam tak reti nak senyum. Aku rasa macam nak bunuh orang je sekarang ni. Nak bunuh Zakuan! Sebab dia pentingkan diri. Maknanya nanti, aku kena hadap semua tu seorang diri. Lepas tiga bulan, Zakuan akan datang semula. Semudah itu je hidup dia?!
“Good.. Ingat, jangan jatuh cinta pulak pada suami awak tu nanti..”
“Ye! Tahu la..” Zakuan aku jeling sekilas. Ingat hati aku ni mudah sangat ke jatuh cinta? Rasa cinta itu pun aku tak tahu macam mana. Sebab dengan Zakuan pun, aku hanya ada rasa suka dan sayang. Cinta belum lagi.
“Saya dah nak balik ni..” Zakuan bangun.
“Awak, betul ke apa kita buat ni?”
“Ria, kan kita dah bincang. Benda dah berjalan separuh jalan pun. Takkan sekarang nak tarik diri pula..”
“Habis tu saya macam mana? Tiga bulan ni..”
“Hidup macam biasa..”
Macam biasa? Macam mana? Luar biasa adalah. Benci Zakuan. Kejam!!
“Kirim salam Mak Shimah..”
“Okey. Take care. See you soon..tiga bulan okey..”
Bagitahu Zakuan sambil melangkah. Langsung tak nak pandang muka aku ni lama-lama. Sekurangnya bagi la kata-kata semangat. Ini pergi macam tu je. Kelibat Zakuan yang menghilang ke dalam kereta aku pandang dengan hati yang berat. Entah kenapa aku seolah rasa ini adalah kali terakhir aku akan jumpa Zakuan. Air mata dah bergenang, cuma tak gugur ke pipi je..
“Selamat tinggal Zakuan Amin..” Ucap aku lebih kepada diri sendiri. Lepas ni, untuk tiga bulan aku hanya akan ada Meor Baihaqie.

3 ulasan:

  1. Balasan
    1. Ye sis. Hihii ada yg request. Doranh xsempat baca...

      Padam
  2. Oooo... ini rupa nya plan qaseh gan zakuan... ku yg baca pun dah mula suka kat meor...

    BalasPadam