Sabtu, 16 Ogos 2014

Rasa Cinta Untuk Dia

BAB 02
            PERUT yang terasa menegang dipegang. Kini usia kandungannya hampir mencecah tujuh bulan. Terasa begitu cepat masa berlalu. Dia sendiri juga tidak menyangka bahawa kini dia sudah bergelar seorang isteri. Jika tidak memikirkan kata-kata Bonda Kalsom mengenai masa depan anak di dalam kandungannya, tak mungkin dia akan menerima Fakri. Bukanlah dia tidak suka kepada Fakri, lelaki itu terlalu baik dengan dirinya. Sikap tidak putus asa Fakri memang menarik minatnya. Namun kerana rasa takut dan rendah diri, dia nekad cuba menjauhkan diri dari lelaki itu. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali. Terlanjur sayang kemudian ditinggalkan.
            “Kenapa tak tidur lagi?”
            Baru je memikirkan soal Fakri, kini Fakri sudah betul-betul muncul di hadapannya. Belakang lelaki yang sedang menyalin pakaian itu dia pandang. Selamba betul!
            “Tak mengantuk lagi ke?” Soalan yang sama Fakri lontarkan. Cuma susunan ayat sahaja yang berbeza. Nurin dibelakangnya dia pandang sekilas. Entah apalah yang isteri dia fikirkan agaknya.
            “Belum..” Nurin menjawab sepatah sambil melarikan mata ke arah lain. Segan melihat Fakri yang tidak berbaju. Badan direbahkan ke atas tilam.
            “Sayang..” Panggil Fakri sambil menyarung seluar tidur mengantikan kain pelekat yang dipakainya.
            Nurin diam tidak menyahut. Nafas kecil dilepaskan bagi melapangkan dada yang terasa sedikit sesak setiap kali mendengar perkataan sayang keluar dari mulut Fakri. Fakri ni seolah tahu kelemahan dia. Suka sangat manjakan dia dengan panggilan macam tu.
            “Esok abang ada kes dekat Penang. Awak ikut abang ye..” Sambung Fakri lagi setelah melihat Nurin masih mendiamkan diri. Dia tahu Nurin dengar apa yang dia sampaikan.
Langkah diatur bagi menutup suis lampu sebelum mengatur langkah ke katil. Suasana bilik kini hanya diterangi cahaya lampu jalan yang mencuri masuk melalui tingkap yang sengaja dibiarkan terbuka. Biar udara segar masuk. Nak pasang penyaman udara, takut nanti Nurin tak tahan. Sedangkan angin dari kipas pun Nurin tak tahan, inikan pula penyaman udara. Jadi biarlah udara segar yang masuk, tak panas sangat.
            “Tak nak.” Suara Nurin sebaik sahaja Fakri merebahkan tubuh di sebelahnya.
            “Habis tu nak duduk rumah dengan siapa?”
            “Saya dah biasa sorang-sorang. Tak perlukan teman..”
            Fakri menggaru hujung kening. Dah agak! Ini dah lagi satu hal nak kena buat sesi pujuk memujuk. Nasib baiklah dia memang dah terbiasa bab pujuk memujuk ni. Meraih kepercayaan orang adalah kerjanya hari-hari. Jadi tak susah sangat pun.
            “Sayang..”
            “Nak tidur.”
            Fakri senyum kecil. Kepala di angkat sedikit cuba mengintai si isteri di sebelah. Dia menahan gelak bila melihat Nurin yang pantas memejamkan mata. Tidur konon!
            “Ikut abang eh..” Pujuk Fakri. Badan dibawa mengiring menghadap ke arah Nurin.
            Sedegil-degil Nurin, namun ada juga yang bagusnya tentang isteri dia ni. Nurin tak pernah tidur membelakangkan dia. Makan, pakai dia juga Nurin tak pernah abaikan. Mungkin berkat didikan Bonda Kalsom. Cuma sikap dingin Nurin saja yang masih belum berubah. Itu dia tak pernah nak salahkan Nurin. Dia sendiri tahu, bukan mudah untuk berada di posisi Nurin. Diperkosa kekasih sendiri kemudian dibuang keluarga. Memang terlalu berat dugaan itu untuk dipikul gadis semuda Nurin.
            “Sayang..”
            “Tak nak..”
            “Tak kira. Ikut juga..”
            “Boleh tak jangan nak paksa saya.”
            “Abang tak paksa. Abang cuma keluarkan arahan sebagai suami yang mahukan isterinya temankan dia ke penang. Am I wrong, sayang?” Soal Fakri sengaja membiarkan Nurin sedar siapa dirinya. Dia suami!
            “Berapa hari?”
            Fakri senyum. “Dua hari.. Nurin ikut abang. Esok petang kita pergi.”
            “Hmm..” Akhirnya Nurin mengalah juga. Bila sebut pasal perintah suami, mulalah dia goyah. Selama ini sudah terlalu banyak dosa yang dia tanggung, tak sanggup lagi rasanya dia nak menambah dosa yang sedia ada.
            “Great. That my wife,” balas Fakri sambil tangan naik menyentuh ubun-ubun Nurin.
            Rasa senang yang hadir apabila menerima sentuhan Fakri membuatkan Nurin diam tidak membalas. Pembaringan dibetulkan, keadaan perut yang semakin membesar membuatkan pinggangnya mula berasa tidak selesa.
            “Lenguh ke sayang?” Seolah faham apa yang Nurin lalui, cepat Fakri bertanya.
            “Hmm.”
            Cepat Fakri bangun sebaik sahaja mendengarkan jawapan Nurin. Sudah faham benar dengan masalah kesakitan di bahagian pinggang dan belakang yang sering Nurin alami.
            Sebiji bantal Fakri ambil, “Abang tinggikan bantal.”
            Nurin yang merasakan lenguh di bahagian pinggangnya semakin terasa hanya mengangguk akur. Fakri pula dengan penuh lemah lembut membantu Nurin menyelesakan diri. Dia menjadi suami kepada Nurin dari awal kehamilan gadis itu lagi, jadi dia sudah faham benar akan alahan-alahan yang sering di alami Nurin.
            “Tidurlah. Tak apa, saya dah okey,” arah Nurin bila merasakan pembaringannya semakin selesa. Kalau boleh dia mahu mengelak dari menerima terlalu banyak sentuhan dari Fakri. Bimbang hatinya akan tertawan.
            Fakri tersenyum, akur. Ciumannya singgah di atas dahi Nurin. Pantas! Kena buat cepat. Kalau terhegeh-hegeh, memang tak merasa la jawabnya. Nanti elok je melekap bibir dia atas bantal bila Nurin mengelak. Nurin pula sudah tergamam sendiri. Kenapalah suami dia ni suka buat jantung dia berdegup kencang. Badan dikeraskan, tidak bereaksi. Bersedia untuk bertindak jika bibir Fakri berani mendarat di wajahnya lagi.
            Mata dibuka perlahan setelah hampir sepuluh minit mendiamkan diri. Tiada lagi pergerakan dari encik suami di sebelah, menandakan Fakri sudah lena. Dari terlentang, Nurin mengiring menghadap Fakri. Setiap pergerakannya dibuat dengan penuh berhati-hati. Tidak mahu lena Fakri terganggu.
            “Kenapa awak baik sangat dengan saya..” Tanpa sedar terluah kata-kata tersebut dari bibirnya. Wajah tenang Fakri ditatap. Mata redup yang dipayungi kening tebal. Hidung milik Fakri dia pandang, jelas kelihatan batang hidung yang timbul. Bibir yang dihiasi kumis nipis itu dia perhatikan. Bibir yang selalu membuatkan dia sering hilang kata-kata. Dasar peguam hebat!
            Tanpa sedar air jernih mula bertakung di tubir mata. Dia tidak sedih dengan keadaan dirinya sekarang, kerana dia tahu semua ini adalah berpunca dari khilafnya sendiri. Namun dia sedih kerana terpaksa mengorbankan masa depan lelaki sebaik Fakri semata-mata ingin menutup aib dirinya. Dirinya langsung tak layak.. Kenapa masih ada manusia yang bersimpati pada manusia jahil sepertinya.
            “Ya allah..” Rintih Nurin perlahan. Tangan naik menutup mulut. Tidak mahu Fakri mendengar esaknya. Tangan kanan memegang perut bila terasa bayi menendang dinding rahimnya. Mungkin juga si kecil itu faham akan rasa hatinya saat ini.
            Fakri membuka mata bila merasakan ada pergerakan kecil di sisinya. Wajah Nurin yang sedang menghadap ke arahnya menjadi santapan mata. Rambut Nurin yang menutupi separuh wajah itu dia tolak ke belakang.
            “Eh! Kenapa ni sayang?” Soal Fakri sedikit terkejut sebaik sahaja melihat wajah itu lencun dengan air mata. Hilang terus kantuknya sebentar tadi.
            Nurin hanya mampu mengeleng. Untuk bersuara dia sudah tidak mampu.
            “Sakit ke sayang?” Fakri menegakkan sedikit tubuh supaya mampu melihat wajah Nurin dengan lebih jelas.
            Melihat Nurin yang hanya mendiamkan diri, Fakri kembali bersuara, “Are you okey, sayang?”
            “Okey.”
            “Serius? Habis tu ni kenapa menangis?”
            “Tadi je rasa kaki kejang. Ni dah okey,” dalih Nurin.
            “Sure dah okey?”
            “Ye. Dah, saya nak tidur ni,” jawab Nurin sebelum memejamkan mata rapat. Tolong jangan terlalu perihatin pada perempuan seperti saya Fakri!
            “Hmm. Okey. But, if anything. Please, wake up me..”
            Nurin angguk sedikit dengan mata terpejam.
            “Okey, dear?”
            “Ye..” Inilah sikap Fakri, kalau nak jawab kena guna suara. Tak boleh nak angguk-angguk, geleng-geleng. Selagi dia tak dengan suara kita, selagi itulah Fakri akan terus menyoal.
            “Okey. Let’s sleep. Nurin kena cukup rehat.” Selimut di badan Nurin, Fakri betulkan sebelum dia sendiri kembali berbaring.

            Nurin kemam bibir kuat. Cuba mengawal rasa sebak yang masih bersisa. Tangan Fakri yang singgah melekap di atas perutnya dia biarkan. Dah penat nak menghalang. Biarlah, sekurangnya anak yang dia kandungkan mampu merasai kasih sayang seorang ayah walaupun bukan ayah kandungnya sendiri. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan