Ahad, 17 Ogos 2014

Abang Sayang Adik Manis-Bab 02

AIR mata memang dah tak ada untuk mengalir keluar. Rasanya semalam dah satu hari aku menangis. Dan pagi ini aku kononnya nak berlaku jujur telah berteus terang dengan Mr.Yap. Tapi apa reaksi yang aku terima cukup mengejutkan.
“You careless Daria!” Hilang terus sisi baik Mr.Yap. Rasanya inilah kali pertama aku tengok Mr.Yap marah. Bukan setakat marah, ini dah tahap mengamuk.
“I’m sorry Mr.Yap. Saya..err...” Apa lagi yang aku nak terangkan? Rasanya memang aku dah tak ada alasan. Tadi pun dah puas aku cuba terangkan pada Mr.Yap. Tetap juga kena marah. RM 10 ribu, memang dia patut marah pun.
“You what?!”
“I’m sorry...” Pinta aku lagi. Pandangan aku tundukkan memandang jari jemari sendiri. Sebak di dada ni tak usah nak cakaplah. Sedih bila ditengking-tengking macam ni. Aku sudahlah mudah sangat nak menangis.
“Sorry you tu tetap tak akan boleh mengembalikan duit tu Daria. So now macam mana? Apa yang perlu I buat dengan you?” Mr.Yap berdiri bercekak pinggang di hadapan aku.
Aku pulak dah rasa nak menunduk masuk ke dalam kain sendiri.  Buat apa? Mintak aku ganti semula duit tu? Mana aku ada duit! Duit simpanan pun hanya ada RM 500 je. Padanlah pun, aku baru kerja lima bulan kan. Nak jual barang kemas pulak, yang aku ada hanyalah barang kemas arwah mak aku. Dua utas rantai dan seutas gelang. Tetap tak cukup juga!
“Baru lima bulan kerja, dah berani nak ambik duit kedai. Where the money Daria?”
Aku geleng pantas.
“Tak. Saya tak ambik Mr.Yap!”
“I akan report polis.” Mr.Yap berlalu ke arah telefon yang terletak dihujung meja.
“Jangan!” Halang aku.
Telefon tersebut aku ambil dan pegang kemas. Polis?! Tak nak. Aku tak nak masuk penjara. Aku belum kahwin lagi, aku belum dapat jadi pereka fesyen lagi. Banyak lagi perkara yang aku nak buat.
“Give me back the phone Daria!” Mr.Yap cuba rampas kembali telefon di tangan aku.
Aku geleng berkali-kali. Tak nak! Boleh pulak kami main berebut telefon. Tapi apapun, aku tetap tak akan bagi semula telefon ni. Kalau aku bagi memang aku bodoh la.
“Please Mr.Yap. Percayakan saya. Bagi saya masa, saya akan cuba dapatkan semula duit tu. Saya dah lima bulan kerja dengan Mr.Yap. Pernah ke selama ni saya selewengkan duit? Even seringgit pun saya tetap akan pulangkan semula. Saya tahu kali ini memang salah saya, cuai. Tapi bagi saya masa Mr.Yap. Saya akan ganti semula duit tu.” Rayu aku.
 Kat mana aku nak cari duit tu aku pun tak tahu. Semalam sampai habis satu kedai aku selongkar cari. Sampaikan stor belakang kedai itu pun aku pergi geledah. Padahal tak ada kena mengena pun. Siapalah yang dah ambik duit tu. Nak tuduh sesiapa aku lansung tak ada bukti. Jadi memang nampak akulah yang bersalah.
“Boleh ke I percayakan you lagi? Kalau you lari macam mana?”
“Tak. Saya tak akan lari Mr.Yap. Saya janji saya akan pulangkan semula sepuluh ribu tu. Tolonglah bagi saya peluang.” Rayu aku lagi. Boleh atau tidak dapatkan duit tu. Belakang kira.
Yang penting sekarang ni aku kena cuba. Takkan la aku nak mengalah dan rela masuk penjara. Aku ni satu-satunya anak yang arwah mak ada. Jadi aku nak la jadi anak yang boleh membanggakan dia walaupun dia dah tak ada di sisi aku. Sekurangnya aku cuba. Jangan mengalah cepat sangat.
“Baik. I bagi you tempoh tiga hari je Daria. Remember what I say, only three day.. Mark my words okey.”
Aku angguk walaupun tak yakin dengan diri sendiri.  Tiga hari? Mana aku nak cari duit sebanyak itu dalam tempoh tiga hari. Tiga bulan pun belum tentu aku mampu. Zakuan! Ya, aku rasa dia boleh tolong aku.
Tengahari tu aku terpaksa puasakan perut aku sebab aku nak pergi jumpa Zakuan. Selagi tak jumpa Zakuan selagi itu aku tak senang hati.
“Mak nak keluar je.. Lagipun mak bukannya sakit sangat.”
Belum sempat aku tolak pintu wad, aku dengar suara Mak Shimah. Kaku terus kaki aku yang baru nak melangkah masuk. Tadi aku ada telefon Zakuan ajak jumpa. Tapi dia cakap mak dia sakit, masuk hospital. Itu yang aku sampai ke sini ni...
“Mak janganlah degil. Tak sakit apanya kalau macam ni. Kalau sampai kena tahan wad, maknanya sakit la tu. Mak ni melebih pandai dari doktor pulak.” Kali ini aku dengar Zakuan pula yang bersuara.
Aku masih tegak di hadapan pintu wad. Tak tahu kenapa kaki ni rasa berat nak melangkah masuk.
“Diri mak. Mak tahu la samada sakit ke tak.. Dah. Pergi cakap dekat doktor tu. Mak nak keluar. Adik-adik kamu dekat rumah tu tak ada siapa tolong tengok. Entah dah makan ke belum la agaknya budak-budak tu.”
Aku intai sikit dari celah pintu. Nampak Zakuan yang sedang duduk di tepi katil Mak Shimah. Mak Shimah pula terbaring lesu atas katil. Wajah tua itu memang nampak pucat sangat. Itupun boleh lagi nak mengaku sihat.
“Angah ada dekat rumah tu. Pandailah dia uruskan adik-adik. Mak rehat je.”
“Mak nak balik. Ni nanti duduk sini entah berapa lagi la nak kena bayar. Mak ni dah tua along. Memang la sakit sikit-sikit ni normal. Lagipun kamu tu, dah berapa banyak keluar duit untuk pembedahan lutut mak ni hari tu. Ini mak dah sihat sikit.  Jom kita balik.”
Kata-kata Mak Shimah mengejutkan aku. Mak Shimah ada buat pembedahan? Kenapa aku tak tahu pun. Zakuan tak pulak cakap dekat aku.
“Tak banyak mana pun mak. Yang penting mak sihat. Along tak kisah kalau along susah pun, asalkan mak dengan adik-adik boleh hidup macam orang lain.”
“Tak banyak kamu kata?! Dua puluh ribu tu along. Bukannya sikit-sikit. Sepatutnya hari tu tak payah bedah pun. Mak ni dah tua, bedah la macam mana pun. Sakitnya tetap sakit juga.”
Jantung aku rasa macam nak berhenti berdenyut bila terdengar perbualan dua beranak tersebut. Dua puluh ribu? Jadi sekarang ini maknanya Zakuan memang tengah tak ada duit la. Dan aku pula ada niat nak meminjam duit dari dia. Tak patutnya aku! Ya Allah, kesiannya Zakuan. Aku tahu Zakuan memang sayang sangat dekat mak dan adik-adik dia. Aku mengaku Zakuan memang ada hati yang mulia. Sebab itulah aku boleh sayang dekat dia walaupun dia tak ada harta yang menimbun.
“Along tak nak dengar apa-apa. Mak rehat je. Soal duit mak janganlah risau. Tahulah along mana nak cari.”
Itu ayat terakhir Zakuan yang aku dengar. Sebab lepas tu aku terus berpusing ke belakang semula. Tak sanggup nak dengar perbualan dua beranak tu lagi. Makin banyak aku dengar, makin rapuh hati aku ni. Mula la nak buat drama air mata.
Punggung aku labuhkan di kerusi ruangan menunggu. Sepanjang aku kenal Zakuan entah apa la yang aku pernah buat untuk Zakuan. Rasanya tak ada apa-apa pun. Zakuan yang banyak berhabis untuk aku adalah. Kalau aku masih nak menyusahkan dia dengan keadaan sekarang ni, tak kejam ke aku? Sudah la mak dia tengah sakit. Adik-adik dia pula masih belajar. Tak ke aku ni sebenarnya dah menambahkan beban dalam hidup dia. Belum kahwin aku dah tunjuk yang aku ni sebenarnya menyusahkan.
“Ria!” Aku senyum bila nampak Zakuan sedang melangkah ke arah aku.
“Awak..”
“Kenapa tak masuk? Lama dah sampai?”
“Baru je sampai ni, itu yang duduk sini dulu.” Bohong aku. Wajah Zakuan yang agak tidak terurus aku pandang. Kesian Zakuan. Nampak muka dia tak macam tak cukup rehat. Bukan senang nak jadi anak sulung ni.
“Mak tidur.. Nak masuk tengok sekejap boleh la.”
“Tak apalah. Biarlah Mak Shimah rehat dulu.” Tolak aku lembut. Tak nak menganggu.
“Baru balik kerja ke?”
“Ha ah..terus datang sini. Tak sempat tukar baju pun lagi. Kenapa? Saya comot eh?”
Zakuan gelak sekali dengar soalan aku. Kemudian dia geleng kepala.
“Tak la.. Awak walau dalam keadaan macam mana pun. Tetap cantik di mata saya..”
Aku tersenyum segan. Itulah Zakuan, mulut memang sentiasa buat hati aku kembang setaman. Tapi aku? Pernah ke aku buat Zakuan bahagia..
“Awak..”
“Ye saya..”
“Err Mak Shimah sakit apa?”
“Sakit biasa-biasa je ria. Orang tua, biasalah...” Zakuan ketawa kecil. Tapi ketawa dia langsung tak menarik di telinga aku. Nampak sangat buat-buat.
“Kerja awak macam mana sekarang?”
“Okey. Tapi itulah, mak saya sekarang ni dah kerap sakit. Terpaksa la saya ambik cuti tanpa gaji untuk bulan ni. Harap company faham la keadaan saya ni.”
Aku angguk lemah. Aku pun faham juga. Semuanya bergantung pada dia. Kalau syarikat dia tak faham, siapalah yang nak ambil alih tugas jaga Mak Shimah.
“Tak apalah. Saya doakan Mak Shimah cepat sembuh.”
“Thanks Ria...”
Kemudian kami sama-sama terdiam. Aku nampak Zakuan menyandarkan kepalanya ke kerusi dengan mata terpejam. Sekali sekala terdengar keluhan kecil yang terbit dari bibir itu. Seolah sedang menanggung sesuatu yang berat.
“Zakuan. Err saya tanya sikit boleh?”
“Erm. Apa dia?” Zakuan pandang aku sekali lalu sebelum meraup wajahnya.
“Tadi saya dengar yang Mak Shimah ada buat pembedahan... Betul ke?”
Zakuan angguk lambat-lambat.
“Mana awak dapat duit banyak tu?” Setahu aku gaji Zakuan sebagai pembantu pegawai pemasaran tidaklah sebesar mana. Ditambah pula dengan perbelanjaan keluarga yang besar. Memang jumlah RM 20 ribu itu tersangatlah besar.
“Saya pinjam dengan company. Bulan-bulan potong gaji. Itu je cara yang saya ada Ria. Saya ni bukannya orang senang nak dapat duit sebanyak itu.”
Pinjam dengan syarikat? Dan sekarang ni aku pulak ada hati nak pinjam dengan Zakuan. Oh tersangatlah tak masuk akal! Tapi kalau aku tak pinjam dengan Zakuan, aku nak pinjam dengan siapa lagi? Dengan Najwa? Najwa lagilah tak ada duit. Kalau dia boleh tolong pun, tak sampai suku pun. Aduhh! Mana nak cari duit ni.
“Zakuan, kalau kita pinjam duit dengan Ah Long...selalunya berapa banyak ye kita boleh pinjam?” Tiba-tiba je idea tu keluar dari otak aku.
“Ah Long? Dah kenapa pulak tiba-tiba tanya pasal Ah Long ni?” Zakuan pun nampak terkejut dengan pertanyaan aku.
“Saja nak tahu...” Dalih aku.
“Seberapa banyak pun boleh. Tapi sangatlah tak digalakkan. Tindakan itu namanya menggali kubur sendiri.”
 Aku faham maksud kata-kata Zakuan. Memang tempah maut la kalau berani nak pinjam ceti haram. Kalau aku pinjam, mana pulak aku nak cari duit untuk bayar nanti? Bayar dengan nyawa. Mintak dijauhkan!
“Kenapa ni?”
Aku geleng.
“Jangan nak tipu. Tengok dahi yang berkerut tu pun dah tahu.”
Aku hela nafas berat. Nampak sangat ke dahi aku berkerut? Aduh..habislah. Cepatlah aku tua sebelum usia kalau dah selalu macam ni.

“Zakuan. Saya sebenarnya ada masalah ni...” Lelah aku nak simpan sendiri. Rasa macam bahu aku macam nak melorot ke bawah dah. Membayangkan penjara buat aku rasa nak meraung. Gelaplah masa depan aku kalau aku dituduh atas tuduhan mencuri. Pecah amanah. Mesti aku akan malukan sanak saudara aku dekat kampung sana. Cukuplah selama ini aku dah banyak menyusahkan mereka semua. Tak nak lagi dah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan