Khamis, 25 September 2014

Misi Cinta Mr.Bad Guy-Bab 21



MASUK sahaja simpang yang menuju ke kampung. Hati Anggerik makin berdebar sakan. Jantung dia masa ni. Tak usah nak cakaplah. Rasa macam nak melompat keluar. Takut untuk melihat reaksi Abah dan Ibu nanti.
“Anggerik. Kamu sure ke ni?” Soal Datuk Rizky.
Kalut Anggerik mengangguk. Baru tersedar yang dia kini sedang berada di dalam kenderaan MPV, Honda Stream milik Datuk Rizky menuju ke rumah keluarganya.
“Tak nak fikir lagi dah?” Soal Datuk Rizky lagi yang duduk di bahagian sebelah pemandu.
“Ye, Datuk.” Sekali lagi Anggerik mengangguk. Rasanya masuk kali ini sudah kali ke berapa dia ditanya soalan yang sama.
Memang patut Datuk Rizky dan Doktor Maira berasa curiga. Apa tidaknya. Dia memilih untuk berkahwin dengan anak mereka yang perangai macam jin mata satu. Dia pilih? Tak! Dia terpaksa memilih. Ini semua sebab lelaki bernama Umar Ahqaf. Lelaki yang dah menjahanamkan hidup dia.
“Papa. Ini dah masuk kali yang ke 8.54 papa tanya soalan yang sama pada Anggerik.”
Itu dia! Si Jin mata satu dah bersuara.
Anggerik menoleh pada Ahqaf yang duduk di bahagian belakang. Namun sebaik melihat senyuman jahat yang terukir di bibir itu. Cepat dia menoleh ke depan semula. Tak tahu kenapa sejak kejadian hitam tu. Dia rasa terlalu takut untuk berdepan dengan lelaki tersebut.
Sekarang baru dia sedar. Yang Ahqaf itu memang tak boleh di buat main. Tak boleh dibawa bergurau manja langsung!
“Yela pun. Ada juga orang yang nak dekat kamu tu. Memang la papa pelik.” Penuh bersahaja Rizky menjawab.
Pelik sangat rasanya apabila anak sulungnya itu mengatakan yang yang dia ingin berkahwin dengan Anggerik. Tidak ada angin. Tidak ada hujan. Tiba-tiba sahaja Ahqaf dan Anggerik sudah berbaik. Padahal sebelum itu bukan main bergaduh sampai kecoh satu Fetriz Holdings.
“Apa nak pelik pulaknya. Anak papa ni kan handsome. Lelaki budiman pulak tu. Mestilah semua orang akan terpikat.”
Anggerik cebik sedikit bibir mendengarkan jawapan balas dari Ahqaf. Handsome? Budiman? Langsung tak ada dalam senarai tersebut. Perasan sungguh!
“Okey! Itu memang tak pelik. Cuma satu saja yang pelik.” Maira yang duduk di sebelah Anggerik menyampuk. Kalau dibiarkan si anak dan si ayah berbahas. Silap-silap boleh terbalik ni.
Rizky menoleh ke belakang. Mengangkat kening ke arah Maira dengan maksud. Apa?
“Tadi Along kata papa dah tanya soalan yang sama sebanyak 8.54 kan? 0.54 datang dari mana? Pelik.” Kepada Ahqaf diajukan soalan.
“Ikut suka Along la nak letak berapa pun.”
Maira julingkan mata. Aduhai. Jawapan si anak memang menyakitkan hati. Tapi tak apa. Keayuan harus dikawal walau apa jua keadaan. Senyum...
Rizky di bahagian hadapan sudah sembunyi senyum. Padan muka isteri dia. Tanya lagi soalan macam itu. Dah tahu perangai si anak itu macam mana. Sibuk juga nak bertanya.
“Datuk. Kita nak ikut belah mana ni?” Pak Darus yang merangkap pemandu keluarga Datuk Rizky bersuara.
Rizky berpaling ke arah Anggerik.
“Belah kanan Pak Cik.” Jawab Anggerik memahami maksud pandangan Datuk Rizky.
Tangan naik memegang dada. Gelisahnya dia ketika itu hanya tuhan yang tahu. Sudahlah Ayah memang tak suka dekat Ahqaf. Tapi sekarang ni dia tiba-tiba sahaja bawa rombongan dari keluarga Ahqaf.
“Insyallah. Segalanya akan dipermudahkan kalau niat kita baik.” Doktor Maira bersuara lembut di telinga Anggerik. Sentuhan lembut singgah di atas tangan gadis itu.
Dengan susah payah Anggerik ukirkan senyuman. Insyallah. Memang dia berniat baik untuk balik bertemu kedua Abah dan Ibunya. Namun dia tidak tahu niat sebenar Ahqaf. Dia tidak dapat membaca apa yang bermain di fikiran lelaki itu.
“Alhamdulillah. Sampai juga kita.” Ucap Datuk Rizky sebaik sahaja kenderaan mereka memasuki halaman rumah milik Anggerik.
Melihat sahaja rumah batu sederhana besar yang berada di depan mata. Anggerik tarik nafas panjang. Yakin diri! Niat yang baik pasti akan dipermudahkan. Tangan naik membetulkan tudung di kepala. Kemudian melangkah keluar diikuti Doktor Maira di belakang.
“Bestnya abang. Macam kampung Umi kan?”Kata Maira sambil memandang suasana sekeliling.
“Itulah kan, wife. Rindu pulak rasanya nak balik kampung.” Balas Rizky sambil mencapai tangan milik Maira.
Tersenyum Anggerik melihat kelakuan Datuk Rizky dan Doktor Maira. Romantik dari dulu tak pernah habis.
“Alhamdulillah. Syukur kepada Allah. Sampai juga...”
Berkerut dahi Anggerik. Pelik. Itu macam suara Ahqaf. Tapi ayat yang keluar itu seolah tidak sesuai dengan lelaki itu. Kepala ditoleh ke belakang. Serentak dengan itu mulutnya melopong. Mata membulat. Tidak percaya dengan pemandangan yang menjadi santapan matanya ketika itu.
“Niat yang baik pasti akan dipermudahkan.” Ahqaf mengajuk kata-kata Maira sambil turun dari MPV berkenaan.
Kopiah di kepala dibetulkan. Kemeja di badan juga dibetulkan. Senyuman seindah mentari dia ukirkan.
“Bos!” Anggerik ketap gigi. Tertahan suaranya.
Tidak disangka sama sekali yang Ahqaf akan berperangai begitu. Berlakon jadi Iman Muda pulak. Memang mengada sungguh.
“Nak jumpa bakal mertua kan. Kena la muka sebersih mutiara.” Jawab Ahqaf memahami maksud pandangan Anggerik.
Bukannya dia pakai jubah dengan serban pun. Tak perlu la kut nak buat muka terkejut.
“Along. Tinggal sikit bodoh tu dalam kereta. Jangan nak buat hal dekat sini.” Rizky memberikan arahan.
“Bodoh apa pulak?”
“Itu! Tak ada tok imam yang pakai rantai macam beruk tu.” Kata Rizky selamba. Tangan isterinya kemudian ditarik dan melangkah ke pintu rumah.
Ahqaf pandang dada sendiri. Kalut dia menarik keluar rantai yang tergantung di leher. Macam manalah dia boleh lupa nak tanggal. Lebih lagi apabila melihat kedua ibu bapa Anggerik sudah berada di depan pintu rumah. Lagilah kalut dia dibuatnya. Mujur tak masuk dalam rumah lagi.
“Assalamualaikum pak cik. Mak cik...” Ahqaf tunduk bersalam dengan kedua ibu bapa Anggerik.
Anggerik pula sudah rasa nak terjelir lidah. Nak muntah! Berlakon pandai sungguh. Sopan konon. Salam siap cium tangan lagi. Cakap pun dengan suara ala-ala Hafiz Hamidun.
“Jemput duduk Datuk, Datin. Maaflah, rumah saya ni kecik jer.” Pelawa Zaini kepada tetamunya.
Memang dia sudah dimaklumkan terlebih dahulu oleh Anggerik yang keluarga Datuk Rizky akan bertandang ke rumahnya hari itu. Dan dia juga sudah seperti dapat mengagak apa tujuan keluarga terhormat itu sudi bertandang ke rumah buruknya.
“Tak apalah pak cik. Asalkan ada rumah untuk berteduh. Alhamdulillah sangat dah...”
Tiga pasang mata memandang ke arah Ahqaf tidak percaya. Betul ke jawapan itu keluar dari bibir Umar Ahqaf? Rizky pandang Maira. Maira pandang Anggerik. Anggerik menoleh pandang reaksi kedua orang tuanya.
“Ibu. Anggerik pergi masuk dapur dulu yer.” Pinta Anggerik. Rasanya baik dia cabut cepat. Memang dah rasa nak termuntah sangat ni tengok gelagat Ahqaf. Kalau dia tunggu lama-lama. Takut nanti atas kepala lelaki itu dia muntah hijau.
“Alang-alang dah nak tengahari ni. Makan tengahari disini sajalah yer, Datuk.” Zaini memulakan ayat setelah Anggerik hilang di sebalik pintu dapur.
“Jangan susah-susah la abang. Haa lagi satu, tak perlu la nak panggil saya Datuk. Panggil Riz jer. Terasa tua sangat pulak.”Balas Rizky. Terasa begitu segan untuk berdepan dengan orang seperti Zaini.
Dia tahu yang ayah Anggerik ini juga bukanlah calang-calang orang. Tok bilal di kampung tersebut. Ilmu agamanya pasti tinggi.
“Susah apanya. Bukan selalu pun dapat datang ke mari.”
“Itulah. Kalau bukan sebab anak bujang kami ni. Entah bilalah saya dapat datang ke sini.” Kata Rizky sambil menjeling reaksi anaknya.
Sengih bukan main lebar. Geram saja dia nak lastik dengan getah. Sukalah tu kehendak dia orang turutkan.
“Kenapa dengan anak bujangnya ni? Nak datang jadi guru mengaji di kampung saya ni ke?”
Ahqaf telan liur. Kopiah di kepala dibetulkan. Guru mengaji? Ajar berjudi dia retilah.
“Saya ni sebenarnya berkenan dekat anak pak cik tu. Saya nak kahwin dengan dia boleh?” Tutur Ahqaf dengan suara paling sopan sekali dia boleh buat. Baik dia cakap terus. Kalau tidak tak pasal je nanti kena jadi Tok Mudim pulak.
Rizky sudah mengeleng kepala. Maira pula gigit tepi bibir. Kenapa anak mereka tak tahu malu sangat? Ingat Anggerik tu anak itik agaknya.
“Kahwin?” Soal Zaini. Isterinya di sebelah dia pandang dengan pandangan bermakna.
Memang tepat telahan dia. Panjang juga langkah lelaki ini. Dengar yang dia nak kahwinkan Anggerik dengan Adli. Terus berdesup datang ke rumah. Kalau sebelum ini sesuka hati saja angkut anak dia ke hulu ke hilir.
“Kahwin betul-betul ke kahwin main-main?” Soalnya lagi.
“Betul-betul, pak cik.” Jawab Ahqaf penuh yakin.
Yakin boleh! Apapun dia mesti kena kahwin dengan Anggerik.
“Along...” Meleret suara Maira.
Menegur sikap lepas laku si anak. Wahai anak, silalah sedar akan kopiah yang wujud di atas kelapa tu. Kenapalah buat perangai macam gurun sahara. Gersang!
“Maaflah, bang. Anak saya ni memang out of control sikit.” Pohon Rizky. Duduknya sudah tidak senang. Kalau tahu begini memang dia ikat budak Ahqaf ni dekat rumah. Tadi orang tak bagi ikut dia sibuk nak mengikut. Dah ikut buat perangai pulak.
“Ehh.. Tak apa. Tak apa. Saya memang suka budak yang bersemangat ni.” Balas Zaini sambil mengukirkan senyuman.
“Jadi. Bolehlah saya kahwin dengan anak pak cik ni? Bila? Esok?”
Sekali lagi Ahqaf membuka mulut. Rizky dan Maira sudah saling cuit mencuit. Wajah kedua ibu bapa Anggerik di pandang dengan senyuman paksa. Malunya usah dicerita.
“Ehemm.” Rizky berdehem sekali. Duduk dibetulkan.
Ahqaf sudah menjeling si ayah. Lambat betul bertindak. Dia sudahlah dah berpeluh ni. Panas betul rumah Anggerik ni. Gua ke rumah ni?
“Abang. Kami ni sebenarnya ada hajat. Nak bertanya secara elok. Kalau anak abang tu masih belum berpunya. Kami berniat baik untuk hantar rombongan meminang.” Tutur Rizky penuh berhemah.
Pada masa yang sama Anggerik muncul di ruang tamu itu bersama sedulang minuman. Sambil menuang air ke dalam gelas. Sempat dia menjeling Ahqaf. Kopiah putih tu dah senget kedudukannya. Nampak sangat la terpaksa pakai. Sikit lagi tu mesti akan jatuh menutup mata. Macam pak pandir!
“Jemput minum la. Air orang kampung saja ni.” Pelawa Zaini.
“Saya faham. Tapi itulah, sebelum itu. Kami nak tanya la dulu. Riz dan isteri ni dah tahu ke status anak saya ni? Sanggup ke bermenantukan seperti dia?” Sambung Zaini lagi.
“Maksud, abang?” Soal Rizky tidak faham.
“Iyelah.. Kami ni orang susah. Jauh berbeza dengan keluarga kamu. Tak nak lah nanti kami ini dikatakan ingin menumpang senang pula. Anak kami ini banyak kekurangannya.” Terang Zaini secara berlapik. Rasanya tentang status janda anaknya. Tidak perlulah dia sebutkan.
Pasti anak teruna mereka sudah cukup tahu mengenai hal tersebut. Kalau sudah berkawan dan bercinta. Pastilah tiada sebarang rahsia. Kecualilah kalau kahwin secara paksa.
“Oh! Itu abang jangan la bimbang. Kami juga masih manusia biasa. Hidup di atas tanah yang sama milik Allah s.w.t. Bukan harta yang kami pandang. Namun pekerti dan adanb sopan anak gadis abang yang kami perlukan.” Tersenyum kelegaan Rizky.
Ingatkan tadi Anggerik sudah menjadi milik sesiapa. Memang pada awalnya dia menyangka Anggerik sudah mempunyai tunang. Itu yang dia pelik sangat bila Anggerik mengatakan sudi berkahwin dengan Ahqaf. Namun setelah diselidik barulah dia mengetahui cerita yang sebenar.
“Anggerik. Kamu betul nekad dengan pilihan kamu kali ini?” Pada si anak Zaini bertanya.
Lambat-lambat Anggerik mengangguk. Mata mencari seraut wajah milik Ahqaf. Dilihatnya lelaki itu bermain kening dengannya. Dan dia perasan yang ibu jari lelaki itu menunjukkan tanda bagus.
“Tak menyesal?” Soal Zaini lagi.
Sekali lagi Anggerik mengangguk tanpa suara. Kemudian kepala kembali menekur lantai. Dia akan lagi menyesal kalau tidak ikut kemahuan Ahqaf. Cukuplah sekali dia sudah memalukan keluargnya. Kali ini dia tidak mahu memalukan mereka lagi.
Kalau dia berkeras menolak. Dia memang akan menempah bala untuk menjadi anak derhaka. Pasti Abah dan Ibu tidak akan memaafkannya.
“Saya dan Anggerik memang saling memerlukan pak cik. Anggerik memang sangat...sayangkan saya.” Kata Ahqaf menyelit di antara perbualan Anggerik dan Zaini. Sengaja dia menekankan perkataan sangat. Senyuman bermakna dia ukirkan.
“Pak cik faham perasaan orang muda ni.” Zaini ketawa kecil. Tidak tahu kenapa dia merasakan yang anak teruna Datuk Rizky ini lucu orangnya. Terlalu berterus terang. Susah untuk jumpa orang muda yang berani pada zaman sekarang ini.
“Itulah. Kalau abang izinkan. Kami akan datang secepat mungkin untuk proses seterusnya.” Tutur Rizky pula.
Anggerik ketap bibir. Sekali lagi matanya degil dan menderhaka. Ahqaf sekali lagi dijeling dengan ekor mata. Makin kuat dia mengetap bibir apabila melihat cara duduk Ahqaf. Bukan main terkepit. Kut yer pun nak berlakon. Tak perlu la nak duduk macam itu. Doktor Maira pun tak duduk sesopan itu.
“Saya nak kahwin dengan Anggerik cepat. Saya lelaki sejati. Memang pantang kalau duduk berdua dengan perempuan cantik ni. Nanti takut tak sempat tekan brek.” Selamba Ahqaf menyampuk. Muka juga langsung tidak beriak. Jari naik menyeka peluh yang mula merenik di pelipis. Rimas!
“Tak sempat tekan brek. Menjunam la kamu ke neraka.” Zaaini juga menjawab selamba.
Ahqaf ukir senyum cantik. Terkena! Boleh tahan juga ayah Anggerik ni. Ini geng Rizky Dhan ke dulu?
“Along. Behave.” Terjegil Maira ke arah Ahqaf.
“Anak awak tu dah renew insurans mulut ke belum?” Perlahan Rizky bertutur ke telinga Maira.
Nasib baik si anak duduk jauh. Kalau dekat memang dia dah jentik telinga tu. Buat jatuhkan maruah dia saja.
“Bersemangat betul yer anak kamu ni.” Kata Zaini kepada Rizky. Isterinya di sebelah sudah tersenyum-senyum.
“Banyak sangat minum Vitagen dulu. Itu yang terlebih aktif.” Jawab Rizky dengan nada gurauan.
Anggerik sudah jegilkan mata ke arah Ahqaf. Bibirnya juga sudah terherot-herot. Macam ini nak jadi calon suami dia? Sungguhlah tak senonoh.
“Haa.. Cuba tengok cara anak pak cik tu pandang saya. Sampai terbeliak biji mata. Saya tahu. Dia pun sebenarnya lagi tak sabar nak kahwin dengan saya.”
Keras Anggerik di tempat duduknya apabila semua mata memandang ke arahnya. Hantu punya Umar Ahqaf! Belum jadi suami dah tekanan kuasa dua. Rasanya dia boleh pendek umur kalau selalu dekat dengan lelaki gurun sahara seorang ini.
“Anggerik?” Soal Zaini. Memang dia pun perasan mata Anggerik membulat tadi. Tak sangka pula dia yang anaknya gatal sama naik dengan lelaki berkenaan.
“Err. Mana ada, abah.” Kalut Anggerik menafikan.
“Orang cakap. Kalau tak.. Itu maksudnya ya. Ha.. Betulkan pak cik?” Ahqaf menyoal.
Zaini memandang isterinya yang sedari tadi diam tidak menyampuk. Memang begitulah sikap isterinya. Lebih suka mendengar dan hanya bercakap apabila perlu sahaja.
“Emm.. Betullah tu.” Zaini angguk setelah melihat senyuman dari si isteri.
“Ha! Kira jadilah. Minggu depan saya nak jadi suami Anggerik. 50 ribu yer pak cik? Kira jadi kan?”
Kali ini semua yang berada di situ sudah melopang. Anggerik sudah terbeliak biji mata. Ahqaf ni tengah buat urus niaga jual beli ke?
Rizky sudah menyapu dahi. Si anak memang suka buat keadaan huru hara.
Maira pula sudah mengigit bibir sendiri. Anak dia ingat Anggerik ayam goreng ke boleh letak harga sesuka hati.
Manakala Zaini dan Hasiah sudah rasa nak tersedak. 50 ribu? Biar betul!





30 ulasan:

  1. Balasan
    1. Anak Rizky Dhan yang pernah sengal juga. Hahaaa

      Padam
  2. Sengalll gaban si ahqaf.....masak ko anak tok bilal...nk sgt jd imam muda....hahhhaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita biar aqaf jadi tok mudim nanti kak mona. biar dia mengelabah biawak.

      Padam
  3. Hahahahaha ni ciri dtg merisik sendiri . Tak pas2 kat tgn mak ayah dia dah. Hahaha gelojoh

    BalasPadam
  4. Wahhhh ... Excited NA tunggu dorg kahwin ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ngee tunggu versi gatai tapi mahu yg bkl mnyusul tidak lama lgi zaity.

      Padam
  5. Gabungan mak ayah dia juga perangai ni... Menurun kuasa dua... Sabarlah wahai anggerik desa....

    BalasPadam
    Balasan
    1. So anaknya pn jadilah sengal kuasa tiga...hahaa

      Padam
  6. Gelojoh sungguh ahqaf ni...terkedu maira n rizky hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mujur dkt rumah org je. Klu tidak mmg dh kn piat telinga aqaf tu.

      Padam
  7. Balasan
    1. Mmg aqaf jnis x mnyabar. Dia nk mst kn dpt trus.

      Padam
  8. hahahahahahaahahahaha....terburai isi perut gelak!!!! XD XD XD XD XD XD XD XD XD XD XD

    BalasPadam
  9. Ahqnaf jenis yg reti tkn brek nak laju je, langgar bonggol grenti terbabas. Tu yg x myempat2.

    BalasPadam
  10. Perhh..50k?? Haha..lawak weyh ahqaf nie.gelojoh sngt!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aqaf ingt khwin tu mudah mcm beli rokok kat kedai agaknya...ngeh. ngeh.

      Padam
  11. Xmenyempat btl si ahqaf ni..
    Direct to the point trs

    BalasPadam
  12. rm 50,000.00 aqaf letakkan pada diri anggerik, dia buat ukuran berdasarkan sayang n tak nak lepaskan anggerik pada ex suaminya atau sebab lain...

    BalasPadam
  13. Ha3 smpi xreti akak nk komen gelihati sgt

    BalasPadam
  14. kehkehkehh.. adehhh sengall sungguhlah ahqaf

    BalasPadam
  15. Ahqaf oh Ahqaf .. ni anak bapa betuiii..bapak Gun anak Machine Gun...nk lg Miss Ilah

    BalasPadam
  16. Saya dan anggerik saling memerlukan,anggerik sangat sayangkan sayaa!!!!!!!!!!
    BENGONG!!!!!
    sengak gler bkal laki anggerik ni....sakit jiwa....thumbs up for you Kak Ilah!!!nk lg~wink wink~
    ☆☆☆☆☆
    Macam mna maira the diva boleh klah dengan si Ahqaf ni...
    Kak ilah suruh Ahqaf jadi imam......

    BalasPadam
  17. sengal giler....aduyai. Best sangat...

    BalasPadam
  18. Abis le anggerik pasni,nk ngadap c sengal thp dewa.bertabahlh wahai anggerik.

    BalasPadam