Rabu, 10 September 2014

Bukan Kekasih Tapi Isteri-Bab 06

BEBELAN Mila dihujung talian dia balas dengan senyuman. Dia tahu Mila memang marah sebab dia bertindak bodoh percayakan Rizza. Tapi dia juga ada sebab tersendiri kenapa dia rasa Rizza boleh dipercayai.
Dua kali. Dua kali Rizza selamatkan dia. Ini bermaksud Rizza memang tak berniat untuk tengok dia mati. Jadi dia selamat dengan Rizza.
“Mila. Selagi keadaan dekat luar sana tak selamat. Aku tetap akan bagi jawapan yang sama. Kau jangan risau la Mila. Aku selamat dekat sini.” Pujuk Zara. Dia masih trauma dengan keadaan di luar sana.
“Lelaki tu dah ada balik?”
“Belum..”
Masuk hari ini dah tiga hari Rizza tinggalkan dia dalam rumah ni. Dah la bawa dia sampai ke sini, lepas tu boleh pulak main keluar je. Rizza sempat bagi tahu yang dia terpaksa ditinggalkan dekat sini sebab Rizza kena pergi kerja.
“Tengok! Dia nak biar kau mati ke kat rumah tu.”
“Mila. Dia tinggalkan aku tak bermaksud dia biar aku mati kelaparan. Kat dapur tu, stok makanan lagi sebulan pun cukup tahu tak.”
“Kau ni asyik nak bela dia je la!” Jerit Mila dihujung talian.
Zara senyum. Bukan la dia nak bela Rizza. Tapi bila dia fkir semula, Rizza ni ada juga bahagian hati dia yang baik. Kalau Rizza kejam, mestilah Rizza tak akan bagi dia tempat perlindungan. Rizza juga mesti tak akan tinggalkan bekalan makanan yang banyak.
 Paling penting tak akan tinggalkan dia telefon bimbit ni. Ini bermakna Rizza juga percayakan dia. Mesti Rizza pun tahu yang dia takut nak lari.
 “Kau cakap la kau dekat mana. Aku datang jumpa kau.”
“Aku tak tahu Mila. Aku sendiri pun tak tahu.”
Masa Rizza bawa dia datang ke sini. Dia tertidur. Banyak sangat menangis sampai terlelap. Sedar je, dia memang dah ada depan rumah yang dia duduk sekarang ni. Jadi dia memang tak boleh nak agak.
“Kau keluar la tanya jiran-jiran kau. Takkan la dia kurung kau dekat hutan amazon kut, tak ada orang lain langsung.” Suara Mila separuh memujuk. Zara tahu memang Mila nak sangat datang jumpa dia.
Zara bangun dan mengintai ke luar rumah. Kawasan perumahan sederhana, tak terlalu mewah. Tapi dia tak berani nak keluar rumah. Sebelah rumah ni pun dia tak tahu siapa. Terbayang-bayang je ada abang pejal dekat luar sana tu. Ngeri!
“Aku tak keluar rumah pun Mila. Aku takut kalau Adila jumpa aku. Tapi..”
“Apa?”
“Kat sini aku selalu dengar bunyi kapal terbang lalu. Eh bukan! Aku rasa jet pejuang la..sebab bunyi dia bukan macam kapal terbang. Bingit sangat.”
Tiga hari dia duduk dekat sini rasanya memang setiap hari dia dikejutkan dengan bunyi gegaran jet pejuang. Kadang tu dia rasa macam duduk dekat zaman perang pulak.
“Mana satu kau ni, kapal terbang ke jet pejuang?”
“Jet pejuang. Ye! Aku pasti. Tapi kadang-kadang helikopter pun ada juga. Berlegar je atas bumbung rumah aku ni.”
“Pulak. Kau ni sekejap kata jet pejuang, sekejap kapal terbang. Ini helikopter pulak dah. Jangan nanti kau kata kapal perang pulak.” Mila bersuara ragu-ragu.
Zara kembali menutup tingkap. Tak nak nanti jiran sebelah tahu dia ada dalam rumah ni. Yela, mestilah orang pelik. Dia ni perempuan, macam mana pulak boleh ada dalam rumah Rizza.
“Kenal la!”
“Betul ke jet pejuang? Weh! Kau ni duduk kat mana sebenarnya ni? Takkan la kau ada dekat markas perang kut. Rizza tu jual kau dekat komunis ke? Kau ni menakutkan aku la.”
“Hey! Mengarut lepas ke komunis pulak dah kau ni. Aku still dalam Malaysia Itu yang pasti. So kau jangan la risau.”
Malaysia! Yakin! Sebab siaran dalam Tv semuanya siaran malaysia. Tak ada pun keluar cerita thailand ke apa.. Kecuali la kalau dia tukar siaran astro citra. Adalah juga tersesat cerita thailand satu dua cerita.
“Zara. Kau jaga diri tau. Apa-apa kau mesti call aku.. Kalau mamat tu buat benda tak elok, kau lari terus pergi balai polis.” Pesanan Mila, Zara sematkan kemas dalam fikiran.
“Okey. Nanti aku call kau lagi. Kau pun take care tau.” Kalau Mila tak pesan pun memang dia tak akan biarkan Rizza buat suka hati pada dia. Selagi boleh dia akan pertahankan maruah diri sendiri.
Telefon di letakkan ke atas kabinet Tv. Kemudian dia melangkah ke salah sebuah bilik di dalam rumah tersebut. Bilik Rizza. Memang dia dah ada masuk dalam bilik ni, itupun sebab nak cari apa-apa baju yang boleh dipakai. Mata tertancap pada gambar Rizza atas meja di sudut bilik. Eh! Kenapa sebelum ni dia tak perasan pun..
Royal malaysian Air Force..
Perkataan yang tertera di bawah gambar itu Zara baca berulang kali. Rizza ni kerja apa sebenarnya? Kalau tengok dari uniform dalam gambar, memang uniform juruterbang. Tapi bukan warna putih, sebaliknya warna biru gelap. Yang pasti bukan warna uniform polis.
Dalam masa yang sama, telinganya menangkap bunyi kereta di luar rumah. Rizza! Pantas dia mengatur langkah keluar dari bilik. Dan tepat seperti yang dia jangkakan. Kini Rizza berada di hadapannya..
“Awak.” Panggilnya pada Rizza yang ingin melangkah ke dapur.
Rizza menoleh sekali lalu sebelum kembali melangkah. Tapi baru dua langkah, Rizza berhenti secara mengejut dan memandang ke arah Zara.
“Baju apa kau pakai ni?!” Rizza menjerkah sambil bercekak pinggang.
Terhinjut bahu Zara mendengar suara garau Rizza. Tak cukup dengan itu, mata Rizza menyorot dirinya lama. Kemudian Rizza mengeleng berkali-kali sebelum bergegas kembali ke dapur. Zara melangkah mengekori Rizza dari belakang.
“Maaf. Saya pakai baju awak..” Jawab Zara pada Rizza yang tengah membuka pintu peti ais. Air Marigold epal dikeluarkan dan dituang dalam gelas.
“Ada aku bagi kau pakai?”
“Laa..habis tu saya nak pakai apa? Awak tinggalkan saya macam tu je.. Saya mana ada baju pun. Takkan la saya nak pakai baju yang sama je sampai tiga hari..”
 “Oh! Baju kau pandai cari. Habis tu seluar? Kau tak jumpa cari pulak..” Rizza melirik ke arah Zara sekilas sebelum kembali merenung kotak Marigold di tangan.
Gila betul budak Zara ni. Selamba habis.
“Jumpa je.. Tapi tak padan.. Dah cuba pakai, tapi melurut ke bawah semula.” Zara tahan senyum dalam hati.
Dia tahu sebenarnya Rizza segan tengok dia yang selamba menyarung kemeja milik Rizza tanpa memakai seluar. Alah! Labuh kut kemeja ni. Sampai paras lutut. Peha pun tak nampak, sebab tu la dia berani pakai depan Rizza.
“Ikat la pinggang dia dengan getah.”
“Tak jumpa cari getah.”
“Menjawab!”
“Tak jawab nanti marah pulak.” Jawab Zara kemudian mengambil tempat di sebelah Rizza.
Rizza ketap bibir. Berani pulak budak Zara ni dengan dia hari ni. Sudah la berseksi depan dia. Lepas tu buat muka tak bersalah pulak.
 “Yang kau tengok aku kenapa?” Soal Rizza garang. Zara pandang dia macam orang tak pernah jumpa jantan. Gian sangat agaknya.
Zara geleng. Elehhh! Tengok sikit pun kedekut.. Tahulah handsome..
“Rizza, awak dari mana?”
“Jangan nak menyibuk boleh tak?”
Rizza bergerak masuk ke ruang tamu. Badan dihenyakkan ke atas sofa sebelum memejamkan mata.
“Rizza..” Panggil Zara lagi.
“Hmm.”
“Macam mana awak tahu rumah sewa saya?”
“Aku memang ikut kau.” Rizza jawab tanpa perasaan.
Jawapan Rizza menyentak tangkai hati Zara. Apalah yang adik beradik ni nak dari dia agaknya.
“Jadi, lelaki yang ikut saya tu. Awak ke?”
Rizza tak jawab. Sebaliknya hanya tersenyum sinis dengan mata yang terpejam. Ingatkan Zara tak perasan. Rupanya perasan juga. Memang dia tak berbakat betul untuk jadi penyiasat pensendirian.
“Kenapa awak buat semua ni Rizza?” Bergetar suara Zara menahan perasaan. Jangan menangis Zara.
“Aku nak tahu siapa perempuan yang dah hancurkan keluarga aku. Salah ke?” Zara di sebelah Rizza jeling dengan ekor mata.
Zara menggeleng kecil. Tak salah. Kalau dia duduk di tempat Rizza pun dia akan buat perkara yang sama. Siapa yang tak sayangkan keluarga sendiri.
“Tapi saya bukan perempuan tu, Rizza.”
“Oh! Kau nak cakap kau baik la? Macam tu?” Kali ini Rizza tegakkan badan. Merenung tepat Zara yang berwajah selamba. Langsung tak ada rasa bersalah.
“Rizza. Saya tahu awak memang anggap saya murah. Tapi saya juga tahu diri saya Rizza. Saya tak akan musnahkan keluarga orang lain. That's not me, Rizza.”
Tersungging tinggi bibir Rizza. Kepala kembali disandarkan ke belakang sofa. Terlalu banyak perkara yang berlaku sejak akhir-akhir ni. Penat!
“Rizza. Awak kena percayakan saya. Saya bukan macam tu.” Lengan Rizza, Zara sentuh perlahan.
Namun terkedu dia sebaik sahaja Rizza menepisnya kasar. Lelaki yang bermata dalam itu menerungnya tajam.
“Jangan fikir semua lelaki kau boleh sentuh. I’m warning you, Zara.” Terlunjuk Rizza naik tepat betul-betul di hadapan muka Zara. Berani betul budak Zara ni.
Zara telan liur. Tak sangak begini sekali reaksi Rizza. Selalunya lelaki lain suka kalau disentuh. Tapi lelaki depan dia ni robot bergerak. Tak ada nafsu agaknya.
“Pergi masuk! Tukar baju kau!” Telunjuk Rizza beralih ke arah pintu bilik pula.
“Mana ada baju..”
“Wear something yang suitable and decent lah, Zara. Not something like this. Kain pelekat aku tu pun kau boleh pakai kan. Ini baju yang senteng macam ini juga yang kau nak pakai.” Mata Rizza menjeling sekilas ke arah peha putih gebu Zara. Tak reti malu betul.
“Tak nak. Tak reti pakai kain.” Zara buat degil.
Rizza merengus kasar. Badan direbahkan menjauhi Zara. Susah kalau bercakap dengan perempuan yang tak tahu malu. Maruah letak kat hujung kaki.
“Rizza. Awak pilot ye?” Soal Zara. Tiba-tiba teringatkan gambar Rizza di dalam bilik tadi.
 “Zara. Kau jangan bising boleh tak.. Pergi masuk bilik kau la.” Bahu Zara, Rizza tolak. Dia sudah la penat. Zara sibuk nak jadi peramah pulak. Buat sesi suai kenal!
“Saya tahu awak pilot! Saya tengok gambar awak dalam bilik tu..”
Kantoi!
“Gambar?” Rizza mencelikkan mata.
“Ha.ah. Gambar atas meja study awak tu. Ada tulis Royal Malaysian Air Force.”
“Oh kau baca perkataan tu. Tapi kau still tak dapat nak tangkap aku ni kerja kat mana? What the funny la kau ni. Ada juga orang bodoh macam kau ni.” Rizza menyendengkan sedikit badannya supaya membelakangi Zara. Ikutkan hati dia nak masuk tidur dalam bilik je. Tapi takut pulak kalau Zara ni mengekor dia sampai ke dalam bilik.
“La awak ni pilot ke tidak sebenarnya?”
“Penting sangat ke? Kalau aku bukan pilot pun apa masalah kau..”
“Saya nak tahu la! Sebab memang saya tengok awak pakai uniform juruterbang. Takkan la awak pinjam uniform orang je kut. Lepas tu bergaya depan kamera..”
“Hiss dia ni..” Jawab Rizza separuh mengumam.
Zara tersenyum. Marah pun comel Rizza ni. Yang paling penting Rizza tak marah sebab dia usik barang-barang Rizza. Kiranya Rizza ni bukan jenis berkira la. Cool.
“Bukan ye?”
“Apasal? Kecewa aku bukan pilot? Sebab kalau pilot kan hot, banyak duit. Selalunya kalau sebut je lelaki tu pilot, mesti terbayang yang lelaki tu hebat gila. Kau kecewa sebab aku tak macam tu?”
“Tak!”
Hisi! Rizza ni.. Dia tak terfikir pun macam tu. Dia cuma kecewa sebab salah teka je. Kalau dia pilot atau tidak. Dia kisah apanya? Pilot hot? Tak! Bagi Zara, kalau orang cakap lelaki tu kerja instructor Gym. Ha! Itu hot.
“Saya kalau lelaki tu kerja gym instructor, haa baru la saya bayangkan dia hebat.”
“Ikut suka kau la! Pergilah masuk bilik. Jangan kacau aku..”
“Awak penat ye? Pergi mana tiga hari ni?”
Tak puas hati betul Zara selagi Rizza tak jawab soalan dia. Rizza tinggalkan dia tiga hari macam orang bodoh.. Mestilah dia nak tahu kemana Rizza pergi. Walaupun hakikatknya dia tak layak pun nak tanya soalan tu.
“Nur El Zara!”
Tegak badan Zara mendengar suara keras Rizza. Nasib baik Rizza tak pandang dia. Kalau tak, mati dia nak menahan panahan mata dalam milik Rizza tu. Walaupun Rizza ni nampak baik tapi kalau masa dia marah tu.. Gerun juga.
“La awak..”
Mentanglah Rizza dah tahu nama penuh dia. Main sebut-sebut pula!
“Bagi aku tidur sekejap boleh tak!” Keras Rizza bersuara.
“Marah je tahunya. Beruang betul..” Omel Zara perlahan, lebih kepada diri sendiri.
Rizza celikkan mata. Beruang?! Muka handsome dia ni Zara panggil beruang?
“Kau teringin sangat ke nak kena cium dengan beruang ni?!” Soal Rizza sambil mendekatkan wajahnya dengan Zara.
Zara mengeleng laju dan menjauhkan diri. Terkedek-kedek dia berlari masuk ke dalam bilik. Jangan cari pasal dengan beruang yang tengah lapar!


14 ulasan:

  1. waiting... best cerita ni

    BalasPadam
  2. Skrg rizza jd beruang mana tau esok2 bertukar
    jd cute teddybear plak..kan nur el zara kann..hihihi

    Best <3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks lalings. Kita tunggu versi zara jd tedy bear tu yer...

      Padam
  3. Allahuakbar...sabar je si Rizza melayan..banyak mulut zara ni..so naughty..beruang pun dah naik bengkek... tapi beku-beku susu pun Rizza ni baik laa.. muka jer stone,dalam hati lain..hahahaha..

    BalasPadam
  4. Bile nk smbg he3.. tp ape2 pon mr bad guy dulu huhuhu

    BalasPadam
  5. Marathon alkisahnya
    Kesimpulannya BEST
    x sabar nk tau next n3 ^_^

    BalasPadam