Ahad, 28 September 2014

Misi Cinta Mr.Bad Guy-Bab 23


BANGUN saja pagi itu terus sahaja Anggerik mandi dan bersiap untuk solat subuh. Lama dia berdoa agar Allah tenangkan hatinya. Hari ini adalah hari penting dalam hidup dia. Walaupun dia pernah melalui detik-detik ini. Namun rasanya tak sama. Dulu dengan Adli dia berkahwin atas dasar cinta. Tapi hari ini hari nikah dia dengan Ahqaf. Lelaki yang dia terpaksa terima untuk dijadikan suami.
Kuatkanlah hati dia. Janganlah dia lari macam cerita-cerita dalam Tv tu. Apapun, lelaki itulah yang bakal menjadi suami dia. Dia redha dan terima saja andai ini ketentuan Allah untuk dia.
“Kakak.”
“Ha. Ye?” Fatihah yang sedang melangkah masuk ke dalam biliknya di pandang dengan ekor mata. Tangan lincah membetulkan kedudukan hantaran di tepi katil.
Ini semua Umar Ahqaf la punya kerja. Dia dah cakap beli la sekadar apa yang patut. Dia bukannya anak dara pun nak beria sangat. Tapi lelaki seorang tu memang dasar keras kepala. Makin ditegah, makin diborong satu kedai. Ada ke orang buat hantaran beg tangan sampai tiga jenis? Nasib baik beg balik kampung tak beli sekali.
“Ibu pesan suruh kakak mandi. Sekejap lagi orang yang nak makeup kakak tu nak datang.”
“Kak Lia ye?”
“Bukan. Entah. Orang dari Kuala Lumpur rasanya.”
Terhenti pergerakan tangan Anggerik. Wajah Fatihah yang sudah duduk bersila di atas katil dia pandang.
“Kan kakak suruh ambik Kak Lia. Ni orang datang dari Kuala Lumpur siapa pula?” Rasanya dia sendiri yang dah pesan pada Ibu supaya tempahkan Kak Lia. Dia nak makeup yang biasa-biasa saja. Dan Kak Lia tahu apa yang dia mahukan.
“Abang besar yang suruh.”
“Abang besar?” Bertambah kerutan di dahi Anggerik.
“Haah. Bakal suami kakak tu la. Dia call Ibu hari tu. Kebetulan Tihah yang jawab. Dia yang suruh panggil dia abang besar.”
Anggerik garu dagu. Tak gatal pun sebenarnya. Tapi otak dia yang gatal. Pening dengan kerenah Ahqaf. Abang besar konon! Kepala besar sesuai la.
“Jadi, dia la suruh orang dari Kuala Lumpur tu datang?”
Melihat anggukan dari Fatihah. Anggerik redha. Nampaknya hari ini memang dia kena banyak redha. Ahqaf ni memang suka buat perkara yang bertentangan dengan dia. Apa yang dia nak. Perkara itulah yang lelaki itu tak nak ikut. Dasar kaki pembangkang betul.
Ikut perjanjian. Majlis angkat nikah akan bermula selepas asar. Tapi kalau dah namanya Umar Ahqaf. Memang kena bersiap awal. Lelaki itu kan suka buat perkara luar alam. Janji lepas asar tapi nanti silap-silap sebelum Zohor dah sampai.
“Kak. Jangan tebal-tebal sangat yer. Biar nampak natural jer.” Pesan Anggerik sebaik sahaja jurusolek mengambil tempat di hadapannya.
Mujur juga jurusolek yang ditempah Ahqaf ni memang perempuan sejati. Kalau perempuan celup, memang dia paksa Ahqaf yang jadi jurusolek dia.
“Ala dear. Sorry. Your future husband dah pesan kat I yang dia nak makeup ala-ala Marilyn Moore.” Jawab Yanti dengan tangan mula menyentuh pipi Anggerik.
Terbuka luas biji mata Anggerik. Marilyn Moore? Ahqaf ingat ini majlis Hot Dinner ke? Gila!
“Jangan ikut cakap dia kak. Ini majlis nikah. Takkan la saya nak pakai lipstick terang benderang macam tu. Dia tak ada kat sini. Jadi saya yang berkuasa. Saya nak makeup ala-ala Datin Norjuma.” Pinta Anggerik. Kalau dah dia peminat tudung AJ. Mestilah Datin Norjuma juga dia minat.
Kalau dia ikut kemahuan Ahqaf. Memang terbeliak la biji mata orang kampung petang ni. Over!
“Alaaa... Nanti dia tak nak bayar payment I.” Bantah Yanti.
Takkan la dia nak ingkar arahan Umar Ahqaf. Sudahlah dia dibayar dengan bayaran yang tinggi. Nanti tak pasal jer bayaran untuk dia dicantas.
“Saya bayar.” Jawab Anggerik. Dia tak kira. Apapun dia tak akan ikut idea gila Ahqaf. Kalau dia terpaksa jual Kancil dia itu sekalipun untuk bayar. Dia akan jual.
Melihat kesungguhan Anggerik. Yanti mengalah. Kalau difikir logik memang tak masuk akal langsung permintaan Ahqaf itu. Tapi takkanlah dia nak membantah pula. Mujur pengantin perempuannya sendiri pun membantah.
Sedang asyik memejamkan mata sambil menikmati sentuhan tangan Yanti. Telefon bimbit di atas katil berbunyi. Faham dengan keadaannya ketika itu. Yanti mengambil alih untuk mengambil telefonnya.
“Hitler?”
Anggerik senyum mendengar pertanyaan Yanti. Telefon yang dihulur dia sambut tanpa menjawab soalan.
“Hmm.” Kata Anggerik setelah memberi salam. Padahalnya beri salam pun tak guna juga. Bukannya si pemanggil reti nak jawab.
“Hello my dear darling...”
Anggerik buat muka. Mengada betul Ahqaf ni. Lebih lagi apabila terdengar gelak di hujung ayat lelaki itu. Kalau sehari tak buat dia perasan tak boleh agaknya.
“Buat apa tu?” Soal Ahqaf apabila Anggerik hanya mendiamkan diri.
“Jogging.” Jawab Anggerik tanpa nada.
“Wow! Bagus tu. Stamina kena kuat. Malam ni nak kerja keras.”
“Jangan nak merepek yer.” Marah Anggerik.
Namun semua itu hanya sia-sia kerana makin kuat gelak Ahqaf dihujung sana. Suka sangat gayanya.
“Padan muka kau. Aku tanya elok-elok. Kau tak jawab molek-molek.”
“Tengah makeup.”
“Oh! Haa aku suruh Yanti tu makeup kau. Barulah berselera sikit aku tengok kau nanti. Dia makeup cantik sikit.”
Anggerik julingkan mata dan letak tangan kiri ke atas bahu. Ada dia kisah? Ikut suka awak la Ahqaf. Marilyn Moore yer. Tunggu la sekejap lagi. Marilyn Moore made in kampung yang akan jadi isteri kepada bad guy.
“Ni call nak apa?” Soal Anggerik terus. Malas nak melayan kerenah Ahqaf.
“Saja jer. Kut la kau terbongkang tidur lagi. Aku dah ada kat kampung kau ni. Kalau aku terus pergi rumah kau tak boleh ke?”
“Jangan nak mengadalah. Kan dah janji lepas asar.” Halang Anggerik. Ha kan betul! Ahqaf ni memang tak boleh dikira tindakannya.
“Alaa. Kalau tahu aku suruh kita nikah pagi tadi.” Suara itu seolah mengeluh.
Anggerik pejamkan mata apabila Yanti ingin memakaikannya maskara. Telefon setia di telinga.
“Okeylah. Saya tengah bersiap ni.” Kata Anggerik berharap agar perbualan akan berakhir.
“Eh! Sekejap. Kau ada jemput tak siamang tu?”
“Tak. Tak ada kena mengena pun la dia dengan majlis kita ni.”
“Ala! Kenapa kau tak jemput. Aku nak tunjuk kat dia yang aku lagi hebat dari dia.”
Anggerik gigit bibir. Ikutkan hati memang nak saja dia menjerit. Kalau tak memikirkan Yanti ada bersamanya sekarang ini. Memang siap lelaki ini dia basuh. Ingat diri dia ni piala kemenangan ke? Memang lelaki tak ada perasaan betul.
“Memang awak hebat pun. Menang dah kan. Okey. Saya nak kena pergi mandi ni. Bye.” Tanpa menunggu balasan terus sahaja Anggerik letak. Lepas tu dia masukkan mode silent.
“You belum mandi ke? Alaa.. Habis la makeup I ni nanti.”
“Sudah kak. Akak boleh teruskan.”
Saja dia bagi alasan nak mandi. Kalau diikutkan sangat cakap Ahqaf. Jawabnya sampai ke Asar nanti belum tentu lelaki itu akan letak telefon. Kalau bab jadi tukang karut. Memang lelaki itu sesuai.
Siap sahaja Yanti mengerjakannya mukannya. Anggerik bersiap untuk menukar persalinan pula. Asar memang dah dekat sangat ni. Sekejap lagi mesti rombongan dari keluarga Datuk Rizky akan datang.
“Kakak. Dah siap? Ibu panggil keluar. Rombongan dah sampai.” Sekali lagi Fatihah muncul di pintu biliknya. Selepas itu Ibu pula yang menyusul.
“Siap dah?” Soal Ibu.
Anggerik angguk sekali. Senyuman dihadiahkan buat Ibunya yang sedang melangkah mendekatinya.
“Kakak. Kamulah anak perempuan sulung ibu dan abah. Ibu harap, kali ini kamu akan perolehi kebahagian itu. Ibu suka bakal suami kamu tu. Nampak kesungguhannya. Ibu harap kamu pun bersungguh la untuk bahagiakan dia.” Kata Ibu sambil memegang tangannya kemas.
Anggerik angguk sekali. Tidak tahu apa yang Abah dan Ibu nampak dalam diri Ahqaf. Semudah itu mereka menerima kehadiran lelaki itu. Kalaulah Ibu dan Abah tahu perangai sebenar Ahqaf. Rasanya reaksi yang diterima tidak akan seperti ini.
“Terima kasih, Ibu. Kakak janji. Kakak akan pertahankan rumahtangga kakak walau apa pun yang terjadi.”
Hasiah angguk dengan senyuman kelegaan. Tangan Anggerik dipimpin keluar dari bilik. Kemudian Anggerik didudukkan di atas bantal kecil di ruang tamu. Tidak ramai tetamu yang hadir untuk majlis akad nikah petang itu. Hanya saudara mara terdekat saja yang hadir. Itu pun rumah mereka sudah sesak.
“Assalamualaikum.” Suara kuat yang memberi salam memaksa Anggerik mengangkat muka. Memerah mukanya sebaik sahaja melihat Ahqaf yang sedang melangkah masuk dengan sengihan lebar.
Suara punyalah kuat. Kalah speaker kelab malam. Selepas itu selamba saja terus datang ke arahnya dan duduk bersila.
“Along! Kamu duduk dekat sana.” Maira menarik lembut lengan Ahqaf.
Memang tak tahu adat betul anak lelaki dia ni. Buat malu sahaja. Suaminya pula boleh pulak buat tak tahu. Terus duduk di tempat yang sepatutnya. Gaya macam Rizky pula yang akan jadi pengantin lelaki.
“Kan Along nak nikah dengan Anggerik.” Jawab Ahqaf sambil memandang wajah Anggerik.
“Ye. Tapi kamu mesti duduk dekat tok kadi dekat sana tu!” Kuat sedikit suara Maira. Geram! Kalau tak memikirkan yang semua tetamu sedang memandang ke arahnya. Memang dia dah piat telinga budak Ahqaf ni.
“Oh! Yeke? Tak nak cakap awal-awal.” Ahqaf bangun tanpa perasaan bersalah. Mata-mata yang memandang dia buat tak nampak.
Dia kan handsome! Mestilah semua orang pandang.
“Gelojoh betul kamu yer.” Kata Tok Kadi sebaik sahaja Ahqaf mengambil tempat duduk di hadapannya.
Ahqaf sengih. Gelak dari tetamu mula kedengaran. Mata menjeling ke arah Anggerik disertai dengan kenyitan mata. Songkok di kepala dia betulkan. Dua jari dengan lambang peace diangkat apabila kamera terhala ke arahnya. Terasa macam artis pulak!
“Gila selamba laki kau, An.” Komen salah seorang sepupu Anggerik.
Senyuman serba tidak kena Anggerik ukirkan. Malu! Kenapalah dia tak pakai purdah saja tadi. Tak la dia malu sangat. Muka dia sekarang ni memang terasa membahang. Kenapa suami dia tak dikurniakan dengan perasaan segan.
Sekarang ini dia memang dah tak boleh nak berpatah semula. Takkan la dia nak batalkan. Buruk, jahat, nakal atau tidak tahu malu sekalipun. Dia kena terima juga. Buka hati luas-luas. Gunakan kuasa yang ada sebagai seorang wanita untuk tundukkan lelaki itu. Yakin boleh! Mister bad guy itu akan jadi suami dia sampai bila-bila.
“Sah!”
Eh? Tercengang Anggerik apabila mendengar perkataan sah. Dah siap ke? Cepatnya. Mata memandang ke arah saksi-saksi. Melihat anggukan dan kata-kata sah yang keluar dari bibir kesemua saksi. Dia menarik nafas lega. Mujur la sah.
“Yes! Mama. Dah sah!”
Semput nafas kelegaannya apabila melihat Ahqaf bersorak. Bahu Doktor Maira ditepuk-tepuk. Tangan naik menekup muka. Ya Allah! Lelaki itu yang sudah jadi suami dia? Kenapa mesti begini nasib diri. Ruang tamu rumahnya pula sudah gamat dengan gelak ketawa tetamu.
“Baca doa dulu. Jangan nak suka sangat. Amboi...” Tegur Tok Kadi.
Anggerik ketap bibir. Tidak pernah dia rasa malu sebegini. Pernikahannya yang pertama dulu juga tidak seperti ini. Nampaknya perkahwinan kedua dia ini memang betul-betul sejarah. Selesai bacaan doa. Makin kuat dia mengetap bibir apabila melihat Ahqaf mula bergerak mendekatinya. Aduhai... Tak boleh ke kalau duduk saja dekat sana.
“Anggerik...” Kata Maira sebaik sahaja mendekati Anggerik.
Cantik menantu dia hari ini dengan sepersalinan putih gading. Terserlah keserian wajah itu. Pada awalnya terkejut juga dia dengan Rizky apabila diberitahu yang Anggerik pernah berkahwin sebelum ini. Namun setelah diterangkan sebab-sebab gagalnya perkahwinan wanita itu sebelum ini. Hatinya berubah menjadi simpati. Dan dia sekeluarga menerima Anggerik seadaanya.
“Sarung cincin, Along.” Arah Maira sambil menghulurkan kotak cincin ke arah Ahqaf.
Sempat Ahqaf bermain kening dengan Anggerik sambil menyarungkan cincin ke jari manis itu. Makin lebar senyumannya apabila merasakan yang tangan wanita itu sejuk. Dia punyalah panas tapi tangan Anggerik sejuk macam ais. Sebaik sahaja Anggerik tunduk mencium tangannya. Hatinya terasa besar dan bebas.
“Pengantin lelaki boleh cium pengantin perempuan.” Arah satu suara.
Ahqaf mengangkat muka. Memandang beberapa biji kemera yang kesemuanya sedang fokus ke arahnya. Senyuman dia ukirkan cantik.
Cupp!
Terbuntang biji mata Anggerik sebaik sahaja ciuman Ahqaf singgah di atas bibirnya. Tidak cukup sekali kerana selepas itu sekali lagi bibir itu mendarat di bibirnya. Teriakan dan sorokan dari tetamu gamat. Dia sudah terasa ingin menangis.
“Memang gelojoh pengantin lelaki. Hai la... Nasib la pengantin perempuan malam ni kena terkam.”
Kata-kata dari Tok Kadi membuatkan Anggerik menundukkan wajah. Tangan mengengam kuat bantal yang menjadi tempat duduknya. Kenapa suami dia berperangai sebegini. Buat perkahwinan ni seolah mainan.
“Along. Kamu ni...” Maira sudah serba tidak kena. Mata memandang ke arah Rizky. Minta bantuan. Namun mencerut mukanya apabila melihat yang suaminya adalah salah seorang yang ketawa paling kuat.
“My son!” Rizky gerakkan bibir tanpa suara.
Maira menjeling. Yela tu! Dia juga yang tak tahu nak letak muka dekat mana. Rizky dulu tak adalah macam ni. Nakalnya ya ampun!
“Kau cantik sangat. Aku geram.” Bisik Ahqaf di telinga Anggerik. Sengihan gatal dia ukirkan.
Kecewa juga dia rasa bila tengok isteri dia tak ada gaya Marilyn Moore. Tapi bila duduk dekat-dekat macam ni. Cantik la pula dia tengok Anggerik ni. Selalunya Cik Asisstant dia ni tak pernah nak makeup sangat. Muka macam Aunty jual sayur saja. Apapun sekarang ni, Anggerik dah selamat jadi isteri dia.
Yes!! Berjaya juga misi seorang Umar Ahqaf.




26 ulasan:

  1. Sengal ahqaf.....next bab pelissss ....sabau je la diorg ni

    BalasPadam
  2. hahahahahahaha...super duper klakr....trkeluar blik isi perut..hati limpa jantung....dn sgalenye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa sila kutip semula yunks. Esok nak sambung gelak..

      Padam
    2. mmg xsbr nk bce next n3...btw jln crite mmg tip top...

      Padam
  3. Nextttt ha3.. kelakar gile bab ni...

    BalasPadam
  4. Hahahahaha buat malu je Ahqaf ni.... anak sapelah ni..... semakin menarik tak bosan bila membacanya.... teruskan berkarya...

    BalasPadam
  5. Best best ..next please Miss Ilah. ..

    BalasPadam
  6. Ya Allah......Ahqqaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    aaaaffffffffffffffffffffffffffffff gilerrrrrr!!!Sah jer terkam..aiyooo...nsib nikah kat umah..Allahuakbar..kne bg up lg laa pembelajaran tarbiyah kasih sayang...sakit jiwa2,sakit jiwa..HUL!!!Kak Ilah nak lg~winkwink..

    BalasPadam
  7. kelakar gila ahqaf ni....sengal tahap gaban.aduyai gelak dr awal sampai habis baca bab ni......next entry plzzz tak sabar nak tgk apa akan jadi

    BalasPadam
  8. Yesss.akhirny kawin gak dua org nie..fuhhh.. trbaek la sis!!

    BalasPadam
  9. Akak!!!! Bada pulk rse malu yg amat hehe

    BalasPadam
  10. Sangat la tak malunya ini Ahqaf! Adessssss......

    BalasPadam
  11. Heheheheheh..kelakar betul..x malu bet si ahqaf ea..

    BalasPadam
  12. Ada ek pengantin lelaki yg gila sengal mcm ahqaf ni..ya ampun
    Terima kasih.

    BalasPadam
  13. Best lah sis. Terbahak2 ketawa baca sengalnya ahqaf. Daebak lah sis. Thumbs up 4 u. Next please...tak sabar nak tggu aggerik goda ahqaf....not die punya taste ye...siapa terkam siapa mlm krg...

    BalasPadam
  14. Best gile...bce pencuri hati vs penembak cinta pun xde lawak mcm ni...

    BalasPadam
  15. Tergelak besar bila baca perangai Ahqaf ni!!!Hahahha....Tak sabar tgu next entry. - Mawarsepi

    BalasPadam
  16. Sengal gila Ahqaf ni! Nurul pulak yang termalu bila baca. >_<

    BalasPadam
  17. hahahahha, lawak tul, you memang berbakat menulis, walau dalam ni banyak kesilapan tatabahasa dan ejaan namun semua tu telah ditutup dengan teknik dan bahasa selamba dan jenaka yang ada dalam penulisan...bravo....keep it up....i tunggu next Bab kay...Fighting!

    BalasPadam
  18. Pls next bab �� jalan cerita ni the best .

    BalasPadam